Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Extra många vägarbeten

E 18 behöver ny asfalt, broar ska rustas upp och motorvägsbygget fortsätter. Gunilla och Leif Larsson står gärna ut med sämre framkomlighet ett tag om motorvägen blir bättre.

Annons

Gunilla och Leif Larsson som bor i Fröholmen kör runt 3 500 mil per år, många av dem på E 18. De kör sällan österut men motorvägsbygget har ändå påverkat dem indirekt.

– När det är omledning av trafiken på Irstavägen så är det svårt att komma ut på den, säger Gunilla Larsson.

Däremot fick de känna av den utdragna cykelbroreparationen vid Talltorpsmotet, med bara ett körfält och nedsatt hastighet.

– Jag störs mest av alla som kör för fort vid vägarbetena, det är mest yrkesförare som inte håller hastigheten.

Paret Larsson som ofta kör till Munktorp påpekar att E18 är i dåligt skick:

– Det är spårigt, jag har tänkt att det är nödvändigt att göra någonting åt det.

Den kommande asfalteringen och brolagningarna kommer att drabba dem. Då gäller det att planera om bilturerna.

– När vi hämtar barnbarn då måste vi vara där i tid.

Leif Larsson är inte orolig för kommande köer på E18 på grund av vägarbeten:

– Det är tur att vi har andra vägar som vi kan ta. Vi kan åka via Hamre eller Norr-leden.

E18 är viktig både som motorväg och lokalgata. Genom de centrala delarna passerar cirka 50 000 fordon per dygn.

Vägen har blivit gammal och är rejält spårig på vissa sträckor. För några år sedan gjordes Vallbybron om, nu står tre andra broar på tur.

På Bäckbymotet kommer det inte att räcka med att minska ned till ett körfält i vardera riktningen. Då ska man dra nytta av den gamla påfartsrampen österut från Surahammarsvägen. Trafiken leds då om via avfarten västerifrån och den nybyggda rondellen.

Det kan skapa långa köer. De som har möjlighet att ta andra vägar bör göra det.

De tre broarna, som ligger inom en sträcka på två kilometer, kommer att repareras samtidigt. Arbetet ska vara klart i mitten på juli i år.

–Vi har ställt tuffa viteskrav, förklarar Lars Königsson på Trafikverket. De kommer att jobba i skift.

Om entreprenören där-emot blir klar före utsatt tid så väntar en bonus.

På flera sträckor blir det ny beläggning, bland annat mellan Västjädra och Västerleden samt mellan Bäckbymotet och Skallbergsmotet.

Men trots att det handlar om stadens centrala delar så blir det ingen tyst asfalt. Underhållet är för kostsamt.

Hur lång tid asfalteringen tar beror på väderleken, förklarar Lars Königsson. Trafikverket informerar om arbetena på sin hemsida.

–Vi hoppas på en bra sommar och att man visar hänsyn till dem som jobbar.

Leif och Gunilla Larsson kör så gott som dagligen på E18.

Mer läsning

Annons