Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Får rätt mot telefonförsäljaren

Telefonförsäljaren lurade honom att byta abonnemang på felaktiga grunder, och nekade honom att häva köpet, hävdade mannen.

Annons
Foto: Robert Henriksson / SvD / SCANPIXArbete på ett callcenter.

Mannen vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, sedan han blivit oense med ett Västeråsföretag som sålt ett telefonabonnemang till honom.

Mannen beskrev i sin anmälan hur han blivit uppringd av en försäljare som berättat för honom att fast telefoni skulle försvinna från den teleleverantör han hade. De beslutade att han skulle byta abonnemang.

Men mannen kände sig lurad och försökte använda sin ångerrätt och häva köpet. Något företaget sa nej till eftersom de menade att abonnemanget tecknats på hans företag, något som gör att han inte räknas som konsument i lagens ögon och alltså inte har ångerrätt på samma sätt.

Men ARN höll inte med företaget, det var uppenbart att abonnemanget av avsett att användas av honom personligen, menar man och rekommenderar företaget att avstå från att ta betalt av honom.

Allmänna reklamationsnämnden är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag. Det är dock inte någon myndighet och parterna är inte tvungna att följa deras rekommendationer. Enligt myndigheten följer dock 79 procent av de företag som anmäls myndighetens rekommendationer.

Mer läsning

Annons