Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler får böter på gator och parkeringsplatser

– Många bilister ser inte skylten. Andra verkar inte förstå den. Men är det inte tydligt? Det är en bil och en elblixt. Här får bara elbilar stå! utbrister parkeringsvakten Anna Nordlöf.

Annons
Parkerade rätt. Ann-Marie Svensson parkerade rätt på torget. ”Jag har haft tur och inte fått någon lapp på länge. Det gäller att titta noga på skyltarna”, säger hon.

Antalet p-vakter har inte ändrats i stan, men antalet parkeringslappar har blivit fler det senaste året, både i Västerås och i hela Sverige.

– Det är svårt att förstå varför. Det enda som har kommit till är några nya elbilsplatser i centrum. Men folk har verkligen svårt att förstå elbilsskylten.

I övrigt brukar hon lappa flest bilister på ungefär samma platser, exempelvis på Domkyrkoesplanaden.

”Skyltdyslexi” verkar vara den vanligaste orsaken till felparkeringar i hela stan.

– Folk förstår inte skyltarna, eller är för stressade, säger Anna Nordlöf.

8 467 parkeringsböter skrevs ut av Västerås stads anställda under 2012. År 2013 hade den siffran ökat till 9 419, en ökning med mer än 10 procent. I riket som helhet utfärdades drygt 1,3 miljoner p-böter 2012 och 1,4 miljoner p-böter 2013. Det visar statistik från Transportstyrelsen.

– Jag hade faktiskt ingen aning om ökningen, säger Anders Lundin, arbetsledare för Västerås stads parkeringsvakter och fortsätter:

– Vi mäter inte sådant här och vi bedömer inte vår arbetsprestation efter hur många böter vi skriver ut.

Anders Lundin vet inte vad ökningen beror på. Inte heller Transportstyrelsen verkar veta varför. Redovisningshandläggare Mathias Nordvall tror att det kanske är så att kommunerna har fler parkeringsvakter.

Så är det absolut inte i Västerås, säger Anders Lundin:

– Vi har nio parkeringsvakter och det har vi haft länge. Så vi har varken blivit fler eller färre.

Däremot kan Anders Lundin spekulera i orsaken till att så många böter skrivs ut:

– Ni i media skriver och pratar regelbundet om parkeringsreglerna. Ändå verkar det som om folk inte läser skyltarna – många verkar lida av ”skyltdyslexi”.

Han ger några exempel:

– Vi skriver ut böter på Domkyrkoesplanaden, där bilister inte verkar tro att stannandeförbudet gäller dem. Och när det är match ställer de sig hur som helst på Rocklundaområdet. Samma sak med zontavlorna – kör du in i en zon med parkeringsförbud gäller skylten tills zonen upphör. Jag vet faktiskt inte om trafikskolorna lär ut parkeringsregler och skyltning tillräckligt.

Anders Lundin fortsätter:

– Vår uppgift är inte primärt att bötfälla folk. Om vi hade velat, så hade vi kunnat skriva ut långt, långt mer än 10 000 böter varje år. Men vi ser våra parkeringsvakter som mer av ”stadsvärdar” som ska hjälpa folk tillrätta. Ser de att någon parkerar fel så berättar de det för föraren och ger honom chansen att flytta bilen.

Bil och blixt. Anna Nordlöf vid en av de mest missförstådda skyltarna i Västerås – skylten för elbilsplats.

Felparkering kan bli en dyr historia

Västerås stad förvaltar omkring 2 000 parkeringsplatser att övervaka, förutom all gatumark där parkeringsvakterna också övervakar bilar som stannat. De nio parkeringsvakterna arbetar främst inom cityringen.

Parkeringsanmärkningar var under de undersökta åren 2012–2013 olika dyra, beroende på vad bilisten gjort för fel; 400 kronor, 700 kronor och 1 000 kronor. Upp till två påminnelser – med tilläggsavgifter – skickas innan avgiften går till indrivning.

Mer läsning

Annons