Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygledare klarade inte utbildningen - nu jobbar de aktivt på Hässlö

Två av ACR:s flygledare hoppade av sin utbildning i höstas för att den var för tuff. Nu är de tillbaka på Hässlö – utan lokala handledare.

Annons

ACR, som vann upphandlingen av flygledningstjänsten på Västerås flygplats, saknar flygledare med lokal behörighet. De enda som kan ge dem det är de tidigare flygledarna, men de är inte kvar. Därför tvingas man till kraftiga neddragningar av trafiken under våren och sommaren.

Två av de fyra flygledare som ACR rekryterat för att sköta nystarten av flygfältet gick i fjol under utbildning för att få lokal behörighet. Men enligt Lars Rörick, operativ chef på ACR, hoppade de av eftersom de ansåg att trafiksituationen på Västerås flygplats var ”för tuff”.

Varför skulle det gå bättre nu, när de dess-utom saknar handledare?

– De kom väldigt långt i sin utbildning, hade bara någon vecka kvar. Och med den trafik som är nu går det bra, säger Lars Rörick.

Jo, men meningen är väl att det ska vara full fart igen till hösten?

– Förhoppningsvis ska vi aldrig komma upp i den belastning som vi hade förut med Luftfartsverket. Till exempel ska vi lämna bort Johannisbergs luftrörelser så att de flyger i en egen sektor.

Lars Rörick betonar att flygledarna är mycket erfarna. En av dem har till exempel varit chef för kontrolltornet på Arlanda.

Men ACR har en hel del rekryteringsarbete framför sig. Totalt krävs sju flygledare på Hässlö. Och de två som hoppade av sin utbildning har redan passerat 60 – pensionsåldern för flygledare.

– Vi räknar bara med att de fortsätter något år till, säger Lars Rörick.

Mer läsning

Annons