Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplatsen bryter monopol

(Uppdaterad 13.35) Västerås flygplats blir tillsammans med två andra flygplatser i landet först med att bryta Luftfartsverkets tidigare monopol på flygtrafikledning.

Annons

Det är flygplatserna i Växjö, Örebro och Västerås som gemensamt upphandlat flygtrafikledningstjänster - alltså de tjänster som från flygplatsernas kontrolltorn styr planens starter och landningar och trafik upp till en viss nivå där nationell flygtrafikledning tar över.

Sedan 1 september har Luftfartsverkets monopol på sådana tjänster brutits.

Växjö, Örebro och Västerås flygplats har med hjälp av länstrafiken Örebro gemensamt genomfört upphandlingen och givit kontraktet från 1 mars 2011 till företaget ACR Sweden (Aviation Capacity Resources AB). Ett företag med bland annat tidigare SAS-vd:n Jan Carlzon i styrelsen.

- Vi sparar en rejäl slant på det här, säger Mikael B Nilsson, vd och flygplatschef vid Västerås flygplats. Avtalsskäl gör att han just nu inte kan nämna hur mycket pengar Västerås flygplats sparar.

Skälet till byte är inte missnöje, utan strikt ekonomiskt:

- Vi har varit mycket nöjda med Luftfartsverket och vi har ett mycket gott samarbete med personalen i kontrolltornet i Västerås. Nu hoppas vi att ACR är en så bra arbetsgivare att personalen i kontrolltornet i Västerås väljer att stanna kvar, säger Mikael B Nilsson.

- Vi hoppas verkligen att personalen i Västerås och på de övriga flygplatserna väljer att stanna kvar hos oss, säger Lars Rörick, operativt ansvarig vid ACR Sweden.

Lars Rörick framhåller att det är pris och servicenivå ett företag i flygtrafikledningsbranschen kan konkurrera med - inte kvaliteten:

- Det finns nog ingen verksamhet inom EU som är så kvalitetsstyrd som flygtrafikledning.

Sverige har idag 38 flygplatser för allmän trafik varav endast två (Linköping och Skavsta) är privata. Av de övriga 36 som ägs av kommun eller stat i olika konstellationer har nu tre upphandlat privata alternativ. De övriga kommer förr eller senare att gå ut med anbudsförfrågningar till aktörer som ACR Sweden och Luftfartsverket.

Avtalet för Västerås, Örebro och Växjö flygplats gäller till 2014  med möjlighet till förlängning ett år.

Mer läsning

Annons