Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygtrafikledning säkras i Västerås

Ett samarbete mellan den gamla och nya operatören av flygtrafikledningen vid Västerås flygplats innebär att kontrolltornet kommer att kunna bemannas fullt ut.

Annons

Från 1 mars tog den privata operatören ACR över driften av flygtrafikledningen i kontrolltornet till Västerås flygplats.

Men personalen från tidigare operatören Luftfartsverket ville inte följa med. Följden blev flera dygns osäkerhet när pensionerade flygledare och flygledare från Örebro kunde upprätthålla så pass mycket flygledning att reguljära gods- och passagerarflyg kunde landa och lyfta.

ACR har inte kunnat bemanna med egna flygtrafikledare eftersom sådana måste utbildas – att bli flygledare är en krävande urvalsprocess och yrket ställer stora krav på den som anses lämplig.

Regelverket har i praktiken inneburit att ACR inte kunnat utbilda egna flygledare utan medverkan från Luftfartsverket – och teoretiskt sett hade Luftfartsverket helt kunnat blockera ACR:s verksamhet genom att inte medverka med behöriga utbildare.

Men nu samarbetar Luftfartsverket och ACR – och det innebär att flygtrafikledningen är räddad:

-  Utan LFV:s medverkan kan personalen hos den nya leverantören inte få den utbildning som krävs för att flygtrafikleda i luftrummet kring Stockholm-Västerås flygplats. Det gjorde att det initialt inte fanns tillräckligt många behöriga flygledare vid flygplatsen, säger Wilhelm Wohlfahrt, vd vid ACR.

Det innebär att Västerås flygplats återigen kan öppna även för den trafik – privat- och skolflyg – som inte kunnat lyfta eller landa sedan 1 mars.

Mer läsning

Annons