Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagen som struntar i ARN - Fem Västeråsföretag svartlistade

Svenska företag trotsar allt oftare Allmänna reklamationsnämnden, ARN:s beslut. Därmed riskerar de att hamna på ”svarta listor”.

Annons

De flesta näringsidkare följer fortfarande ARN:s rekommendationer, men andelen sjunker. 

2006 var efterlevanden 79 procent, 2007 var den 78 procent och i fjol hade den sjunkit till 75 procent. 

Högst är följsamheten bland försäkringsbolag och fastighetsmäklare, lägst – 64 procent – är den inom området bostad.

– I de allra flesta fall har varit fråga om hantverkstjänster. Den marknaden har varit överhettad, vilket brukar kunna ge utrymme åt mindre seriösa aktörer, säger Torsten Palm, informationsansvarig på ARN. 

När ARN utvärderar följsamheten har näringsidkarna haft minst fyra månader på sig att gottgöra kunden. Om de ändå inte har gjort det riskerar de att bli svartlistade. 

Mest känd är tidningen Råd Röns lista. Där finns för närvarande endast ett Västeråsföretag, Unit Link, som vägrat låta en konsument häva ett dammsugarköp. 

Även nyhetsbyrån Sirén har en svart lista, och där figurerar ytterligare fyra

Västeråsföretag.

– Sirén är snabbare ute med sin lista. Råd Rön kontaktar alla företag igen och ger dem ytterligare en chans innan de sätter upp dem på listan, berättat Torsten Palm. 

Siréns lista är näst intill automatiserad, och kan innehålla företag som gottgjort konsumenten, om än lite sent. Att be om att få bli avförd lönar sig dock inte.

– Har man en gång hamnat där så är man körd, säger Erik Lindgren på Siréns

redaktion.

Detta är ARN

Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet. Nämnden ska kostnadsfritt och på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare.

Nämnden lämnar rekommendationer om hur tvister bör lösas, till exempel att näringsidkaren ska ge kunden pengarna tillbaka. 

ARN tog emot nästan 10 000 anmälningar från missnöjda konsumenter under 2008. I 41 procent av ärendena ansåg nämnden att konsumenten hade helt eller delvis rätt.

Mer läsning

Annons