Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Frukta alltid den beväpnade mannen”

Först ska sägas: Inför denna smärtsamt dånande fredsmanifestation är det ogörligt att hålla sig kyligt professionell och distanserad.

Annons
Dramatisk mezzosopran. Tuija Knihtilä, med bakgrund vid Finlands Nationalopera, bidrog med sitt breda register till den suggestiva stämningen.

”Frukta alltid den beväpnade mannen”, the armed man, är ett av texternas mantran. Och, vill man tillägga efter ett grymt obarmhärtigt filmackompanjemang över årtionden av död och förödelse världen över, frukta främst den som uppviglar till krig.

De stående ovationerna ville aldrig sluta när tonsättaren och dirigenten Karl Jenkins slog av musiker och sångare efter den 75 minuter mäktiga mässan för fred. Och ur mumlet i foajén anades både smärtsamma personliga minnen, gripenhet och fascination över musikernas och de unga sångarnas förmåga.

I kyrkans traditionella nattvardsritual med Kyrie, Sanctus och Agnus Dei kilas andra texter och teman in i denna mässa, med en öppenhet för religioner och tidsepoker – och där tappra stridsrop varvas med förtvivlad vädjan om att en övernaturlig kraft ska stoppa vansinnet. Båda sidor ber ju till sin Gud i krig.

Trummor, flöjter och trumpeter är vanliga instrument i militärens och truppmarschernas musik, och även här fick de framträdande roller, med hela fem slagverkares kraft.

Både de 200 högstadiesångarna och mezzosopranen Tuija Knihtilä, med dramatisk stämma längs ett brett register, synkades väl avvägt mot musikerna. Och när krigslystnaden gick över i reträtt, flykt, förnedring, trauma och sorg orkade vi inte just så mycket mer.

Se fotograf Tony Perssons bilder från konserten.

Mässan The Armed Man

Fryxellskas musikklasser och Sinfoniettan

Västerås konserthus i lördags

Mer läsning

Annons