Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gå, cykla och åk mer buss

Västerås stad siktar på att fördubbla bussresandet, öka cyklandet kraftigt men hålla nere bilåkandet.

Annons
Van bussresenär. Lala Isayera är förskollärare och busspendlar varje dag mellan hemmet i Skultuna och förskolan på Erikslund där hon jobbar.  ”Jag tycker att bussarna går ganska bra ändå, det tar 40 minuter för mig, men det är jättebra om det blir ännu tätare turer. Min man vill att jag ska ta körkort, men det vill inte jag, jag tycker om att åka buss.”

Trafikplanen som sträcker sig fram till 2026 är just nu ute på remiss. Alla kan tycka till om planen fram till senast 31 januari nästa år.

Målet är att biltrafiken ska hållas på 2011-års nivå. Bussåkandet ska dubbleras och cyklandet ha ökat med 40 procent om 13 år.

Bilar bullrar, tar plats, släpper ut partiklar i luften, påverkar de bilåkandes hälsa negativt samt skadar gående och cyklister. Dessutom går det inte att bygga bort trängsel med fler vägar, för ju mer och bättre vägar desto mer trafik.

Västerås stad tänker styra efterfrågan på bilparkeringar genom att minska antalet p-platser och höja p-avgifterna.

Många korta resor (under fem kilometer) som i dag görs med bil kan ersättas med cykel och bussar. Västerås stad välkomnar fler bilpooler och fler elbilar.

I trafiken ska man prioritera kollektivtrafik, cyklande och gångtrafik – på bilarnas bekostnad.

På gång- och cykelbanorna ska gående och cyklister separeras. Cykelparkeringarna behöver bli fler och säkrare.

Staden ska byggas tätare. Stadsdelar ska byggas ihop så att det blir lättare att ta sig till fots och på cykel. Det minskar behovet av bilar.

Nöjd. Faeq Ahmed och hans familj åker ofta buss. Han tycker planerna på att öka bussåkandet i Västerås är bra.

Mer läsning

Annons