Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gammalt järnvägsspår lämpligt för utbildningar

Den nedlagda järnvägen mellan Tillberga och Tortuna kan användas för olika teknikutbildningar. Det anser Järnvägsklustret som genomför flera förstudier.

Annons

Tillberga station kan på lång sikt bli ena änden på en testbana för nya tåg och andra innovationer på spåret till Tortuna. I början tänker man sig utbildningar för tekniker.

Trafiken på den halvmillånga banan lades ned 1999. Som VLT berättat tidigare har Trafikverket öppnat upp för andra att arrendera järnvägen.

Före nedläggningen gick Stockholmstågen på det här enkelspåret. Fartgränsen var 130 km/tim.

Under årens lopp har växtligheten brett ut sig och kontaktledningar har blivit stulna. I dag används spåret för långtidsuppställning av järnvägsvagnar.

Järnvägsklustret i Västerås, som är en ekonomisk förening för bortåt 30 företag i branschen, ser stora möjligheter med sträckan. Det handlar såväl om utbildningar som tester av fordon och innovationer.

Flera förstudier görs, delvis finansierade med bidrag från statliga Vinnova. Nästa steg är att ta fram en affärsplan.

– Det går sakta men säkert framåt i rätt riktning, säger Peter Östman som är verksamhetsledare för Järnvägsklustret.

Man fortsätter även med dialogen med såväl Trafikverket som Västerås stad. Ett arrendeavtal kan bli klart i slutet på året.

– Västerås stad skulle kunna arrendera banan till en början för det krävs en tydlig organisation, klustret är en bransch- och medlemsorganisation.

Peter Östman, numera verksamhetsledare för Järnvägsklustret i Västerås.

I första hand tänker man sig utbildningar som inte kräver några stora investeringar:

– Det kan vara en enkel uppstart med utbildning på områden där det råder brist på kompetens, som tekniker för reparation, underhåll och byggande av kontaktledningssystem.

Peter Östman nämner även utbildningar för vissa spårarbeten och signaltekniker. Det kan göra att teknikerutbildningar på gymnasieskolor och inom Yrkeshögskolan kan fortsätta i Västerås.

– Det är allt för få sökande elever till utbildningarna och det finns risk för att utbildningar kan komma att behöva läggas ner. Det är ett allmänt problem inom branschen.

Det finns utbildningar i Ängelholm och Nässjö men det är inga konkurrenter, påpekar han. Det geografiska läget gör att man kan samarbeta.

För två år sedan ansökte Järnvägsklustret om EU-bidrag för uppbyggnaden av en större verksamhet men fick avslag. Därför är det bättre att börja i liten skala.

– När det kan bli en verksamhet törs jag inte spekulera i.

Om och när det kan bli tal om tester av fordon med mera så ska man informera boende längs banan. I Norrland finns det planer på ett testcenter som kräver stora investeringar men det har ett annat fokus, enligt Peter Östman.

– Någon mötesplats på järnvägssidan, som vi har tänkt oss, existerar inte.

Läs även:

Björn har setts i Västeråstrakten för första gången på många år: "Man ska ha respekt!"

Gammal järnväg kan få nytt liv med tester

Tågen kan åter stanna i Tillberga– och gå oftare

Nu har VLT:s app blivit ännu bättre! Snabbare, smidigare –och du kan skräddarsy ditt nyhetsflöde på ett helt nytt sätt. Glöm inte att ladda ned/uppdatera VLT:s nya app här.

Mer läsning

Annons