Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här bullrar det mest i Västerås

Det är trafiken som bullrar i Västerås. Främst är det bilisterna, men också tåg och flyg – men inte industri.

Annons

Med hjälp av kommunens nya bullerkarta kan du se exakt hur det ser ut där du bor.

VLT:s reporter visade upp ett pappersavdrag av kartan för Fritz Lindblom på Biskopsängens koloniområde. Han var inte förvånad.

– Det är helt klart att det är bilisterna som bullrar i den här stan. Själv har jag ingen bil.

Luften i den del av Biskopsängen som ligger närmast Vallbybron, där Fritz har sin stuga, är full av trafikbuller.

Uppe på bron susar trafiken nämligen ständigt förbi.

Ljudet lägger som ett osynligt täcke över allting och verkar inte dämpas alls av den prunkande grönskan vid stugorna.

– Jag har varit här sedan år 2000, men jag vänjer mig nog aldrig vid trafikbullret. Det finns där hela tiden, och jag hör det, trots att jag har en liten hörselskada, säger han.

Men hans granne Marianne Andersson säger ändå att hon, på något sätt, har vant sig.

– Jag tänker sällan på bullret, men när jag får besök så brukar gästerna undra hur jag står ut. Den enda gången som jag själv märker av trafiken är när jag står vid stugan, men någon försöker tala till mig från grinden. Då måste jag gå närmare, eftersom trafiken dränker vad de säger.

Fritz Lindbloms och Marianne Anderssons stugor ligger i områdets ena extrem, under vägbron.

Men den som följer gångvägen bort från Vallbybron märker hur ljudföroreningarna minskar för varje meter. Västerås golfklubbs golfbana, som ligger nordväst on Biskopsängen, är i stället en av Västerås lugnaste platser. Den inre delen av golfbanan är helt vitmarkerad på kartan.

Kontrasterna är stora inom Västerås. Närmast vägarna är markeringarna skarpa, men delar av Västerås, till och med i innerstaden, är nästan helt befriade från buller. De är vita, nästan helt tysta.

Men ger kartan verkligen en rättvisande bild? Mätningar kan ju variera.

– Det handlar inte om mätningar. Vi har i stället gjort uppskattningar, berättar trafikingenjören Eva Maaherra på Västerås stad.

Mätningar skulle bli mindre exakta än uppskattningar, påpekar hon.

– Ja, medelvärdena kan bli helt fel om till exempel en bullrande cirkus plötsligt åker förbi mätstationen.

Bullerkartan blir som en karta över vägarna. Det är också lätt att se var tågen åker och flygplanen startar och landar. Men det går ett extremt bullerspår går rakt genom staden. Det är E18.

– E18 har Vägverket, inte kommunen, ansvar för. Men det är viktigt att säga att det redan finns en hel del bullerplank uppsatta. Det kunde ha varit värre.

Men är det verkligen bara bilar, tåg och flygplan som bullrar? Bullrar inte industrin?– Nej, industrin står för så lite buller att vi valde att inte ha med den.

Alla med internet kan lätt nå Västerås stads bullerkarta, och zooma in på sitt bostadsområde. Men Eva Maaherra påpekar att kartan fortfarande kan kompletteras.

– Det finns lite fler detaljer som ska in. Det ska en sommarvikarie ordna till.

Under bron. ”Jag har jobbat i en smedja och är lite hörselskadad, ändå hör jag bullret hela tiden”, säger Fritz Lindblom.
Har vant sig. ”För det mesta märker jag inte av trafiken”, säger Marianne Andersson.

Mer läsning

Annons