Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hektiskt för däckfirmor

Däckfirmorna i Västerås har aldrig haft det så hektiskt som just nu. Det finns knappt en ledig tid de närmaste veckorna.

Annons
Bråttom, bråttom. Stefan Dahlgren, platschef på Vianor i Västerås, har aldrig haft det så hektiskt som nu. FOTO: KENNETH HUDD

Orsaken är en lång vinter och att förbudet mot dubbdäck träder i kraft redan den 15 april, två veckor tidigare än förra året.

Bakgrunden är att myndigheterna vill minska slitaget på vägarna och antalet skadliga partiklar som dubbdäcken river upp.

– Ja, det är riktigt jobbigt för oss just nu, säger Stefan Dahlgren, platschef för Vianor på Östra Skiljebo. För många är det panik, de måste ju hinna byta däck före nästa fredag.

– Men vad ska vi göra, det är bara att gilla läget. Är det bestämt så här så är det.

I vanliga fall arbetar sju man i verkstaden, men nu har Stefan Dahlgren tagit in fyra extra för att klara tillströmningen av alla som måste byta däck. Och självklart har man öppet på helgerna också.

100 bilar klarar man per dag. Av de fyra portarna är tre reserverade för kunder som bokat tid, den fjärde för drop in-kunder.

– Väntetiderna har varierat mellan 20 minuter och 3 timmar, berättar Stefan Dahlgren. Men de som ställer sig i kön får räkna med att det tar några timmar.

På lördagsförmiddagen satte man stopp för kön redan klockan 11, detta för att hinna med alla innan man stängde klockan 13.

I sista bilen som hann på plats innan stoppskylten kom fram satt Magnus Bergström. Han hade inte beställt tid, utan chansade på att det skulle gå bra ändå.

– Jag hade nog tur i dag, säger han.

Regler för vinterdäck

Senast torsdagen den 15 april måste vinterdäck med dubbar bytas mot sommardäck, det är två veckor tidigare än förra året.

Under perioden 16 april – 30 september får dubbdäck bara användas när det är vinterväglag eller risk för vinterväglag.

Odubbade vinterdäck berörs inte av förbudet. Men de bör ändå bytas senast den 30 april. Vinterdäck har mönster och gummiblandning anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag.

Sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter för att vara lagliga. Men däck med ett mönsterdjup under 3 millimeter får längre bromssträcka vid vått väglag, dessutom ökar risken för vattenplaning.

Källa: Däckbranschens informationsråd.

Mer läsning

Annons