Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hellre järnväg än billigare hamburgare

Fel prioritering av regeringen. Vi ska kunna köpa billigare snabbmat när vi väntar på de försenade tågen, skriver Ulla Persson och tre andra S-politiker i Mälardalen. De kräver en snabb utbyggnad av Mälarbanan.

Annons

S-politikerna tycker att det är fel av regeringen att lägga 5 miljarder kronor på billigare restaurangbesök, genom sänkt restaurangmoms, och bara 3,2 miljarder kronor på att sköta om järnvägsspåren.

De fyra är också arga för att SJ drar in tågturer mellan Stockholm och Västerås, Örebro och Uppsala i vinter och för att regeringen satsar för lite på att bygga ut järnvägarna.

Enligt nuvarande planer blir Mälarbanan klar först 2028–13 år efter Citybanan. ”Inte acceptabelt”, skriver de fyra och påpekar att de lovat att bidra till bygget av Citybanan i Stockholm för att få en snabb utbyggnad av Mälarbanan. Det handlar om att bygga ut till fyra spår mellan Tomteboda och Barkarby utanför Stockholm. Där är det ofta trängsel på spåren och tågen blir försenade.

De som undertecknat artikeln är, förutom Västerås kommunstyrelseordförande Ulla Persson, Helene Hellmark Knutsson (S), landstingsråd i Stockholm, Marlene Burwick (S), kommunalråd i Uppsala, och Lena Baastad (S), kommunalråd i Örebro.

Varför skriver ni detta inlägg just nu?

– Vi måste påpeka vikten av att spåren byggs ut gång på gång, vi får inte ge upp. Regeringen måste ge resurser till Mälarbanan, säger Ulla Persson.

Västerås och Västmanland har lovat att betala 570 miljoner kronor för bygget av Citybanan i Stockholm mot att Mälarbanan byggs ut till fyra spår hela vägen.

Hur agerar ni om spårutbyggnaden dröjer?

– Det ligger i farans riktning att vi inte betalar ut några pengar, säger hon.

Första utbetalningen ska, enligt uppgörelsen, göras 2017 när Citytunneln är klar.

– Om inte regeringen uppfyller sin del har vi ingen överenskommelse och då betalar vi inget, säger hon.

Mer läsning

Annons