Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyresvärden ställde ultimatum

Martin ett mejl från hyresvärden med ett ultimatum: betala den nya hyran eller bli uppsagd. Martin blev rädd - och betalade.

Annons
Martin Ekwall tycker inte att hans lägenhet är värd mer i månadskostnad än vad han hittills har betalat, men gav till slut – motvilligt – med sig för hyresvärdens krav efter påtryckningar.

I december fick Martin Ekwall besked om att hyran skulle höjas från och med årsskiftet. Han motsatte sig höjningen men kände sig tvungen att ge med sig när hyresvärden hotade om att säga upp avtalet.

I en vänskaplig ton inleddes mejlväxlingen mellan Martin och hans hyresvärd, Jonas Wikström, den 14 december förra året. Då informerade Jonas Wikström om att hyran för den enrumslägenhet som Martin hyr på Vargbogatan 6 skulle bli 300 kronor högre från och med årsskiftet.

– Jag protesterade mot det eftersom höjningen hade att göra med kommande underhåll. Det ska man inte behöva betala för i förskott, säger Martin Ekwall som hade kollat upp saken med hyresgästföreningen.

– Enligt dem ligger dessutom min hyra i överkant för en sån här lägenhet. Sedan är den ju sliten och det finns mögel i badrummet. Jag har inte fått någon förbättring så varför ska då min hyra höjas?

Hyresvärden stod dock på sig och räknade dessutom upp en rad förbättringar som var utförda och som skulle påverka hyran, varav den största posten hade att göra med en dränering av huset.

– När han köpte fastigheten i höstas fick vi besked om att dräneringen inte skulle påverka hyran, säger Martin Ekwall som i mejlväxlingen med hyresvärden påpekade att om man inte är överens om hyran ska ärendet avgöras av hyresnämnden.

Men det håller inte hyresvärden Jonas Wikström med om.

– Han är ung och förstår nog inte att hyran ökar varje år på grund av ökade om-kostnader. Att ta kontakt med hyresnämnden är inget jag behöver göra. Det är jag som bestämmer vad som är skälig hyra, säger han.

Men du hänvisar ju till arbeten som dels inte är gjorda, dels som inte skulle påverka hyran?

– Jag kommer inte ihåg vad jag skrev och man kan komma på saker under tiden. Men jag måste ju få ta ut en hyreshöjning för ökade omkostnader, eller hur?

Du påstår att du har läst en hel del juridik och är väl förtrogen med både skyldigheter och rättigheter.

– Ja.

Hur väl har du läst hyreslagen?

– Nja, jag kan den inte i detalj, säger Jonas Wikström.

Dagen innan nyårsafton fick Martin mejlet från hyresvärden med ultimatumet: betala den nya hyran eller bli uppsagd. Martin var rädd att tappa kontraktet och betalade. Nu tycker han att hela situationen är olustig.

– Jag vill ha en bra relation och dialog med min hyresvärd och till skillnad mot den förra ägaren så verkar han få saker gjorda. Men det här känns inte rätt och jag tycker att det är viktigt att belysa hur man kan bli utnyttjad när bostadsmarknaden är dålig, säger Martin Ekwall.

Att restaurera Martins badrum – som har spruckna golvplattor och mögelspår på vissa ställen – är något som hyresvärden ville ta betalt för i förväg, vilket Martin inte gick med på.

Det gäller vid hyresförhandling

I de flesta fall förhandlar hyresgästföreningen hyresvillkoren (hyrorna) för hyresgästernas räkning, men i det fall det inte sker ska hyresvärden meddela förändrade hyresvillkor skriftligt till sina hyresgäster. Den nya hyran kan börja gälla tidigast två månader senare, även om man kommer överens direkt.

Om parterna emellertid inte blir överens ska ärendet avgöras av hyres-nämnden. Det åligger hyresvärden att hänskjuta tvisten dit, vilket får ske tidigast en månad efter att motparten fått meddelande om ändrade hyresvillkor.

Hyresnämnden tar hänsyn till läge, skick, storlek och jämförbara objekt på marknaden för att avgöra en skälig hyra. Den nya hyran börjar gälla tre månader efter hyresnämndens beslut.

Mer läsning

Annons