Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inställda tåg- deras vardag

Tågresenärerna börjar vänja sig vid att inte veta när de kommer fram. Då spelar det mindre roll att vissa tåg är ofräscha.

Annons
Vana pendlare. Lenna Johansson Westholm och Eva Thorin förvånas inte längre över att tåg ställs in eller försenas - det tillhör vardagen i vinter. FOTO: KENNETH HUDD

Lena Johansson Westholm och Eva Thorin är både arbets- och pendlarkollegor. Lena som bor i Stockholm har pendlat i tio år och Eva som bor i Upplands Bro i 17 år.

Den senaste tiden har de fått vänta upp till en timme på sina tåg.

– Man blir inte förvånad längre när tåget är försenat eller inställt, säger Eva.

– Ibland kommer tåget faktiskt i tid, tillägger Lena leende.

Som tur är kan de jobba hemma vissa dagar och även på tåget. Numera håller de ett öga på nätet, när tåget är försenat jobbar de lite längre i stället för att stå och vänta på stationen.

Iouri Pitkevich är inne på sitt tredje år som pendlare mellan Stockholm och Västerås. Som tur är hans arbetsgivare fullt införstådd med hans resproblem.

– Jag har provat att köra bil men det funkar bara på sommaren. Det är bekvämare på tåget, man kan läsa en bok eller surfa på internet.

Han tycker att SJ:s nya tidsgaranti är skrattretande. Tidigare fick man ersättning vid förseningar på 20 minuter, i dag måste det vara en timme. Och ersättningsgraden har man också sänkt.

– Garantin är meningslös! En gång var tåget försenat en timme, efter två veckor fick jag 20 kronor.

Per-Åke Bladh har pendlat från Örebro sedan i somras.

– Det fungerade oklanderligt till mitten på december. Sedan dess har det inte fungerat alls. Det är oerhört mycket konstigheter.

Förseningar på upp till en halvtimme kan han acceptera men för någon vecka sedan fick han vänta i två timmar en morgon.

– Första tåget hade trasiga bromsar och nästa gick inte heller. Då blir det långa dagar.

Att åka bil tycker han inte är något alternativ. Däremot hoppas han att Swebus startar turer som passar honom.

– Buss skulle kännas säkrare tidsmässigt.

Per-Åke Bladh berättar även om sunkiga vagnar: avstängda toaletter, trasiga kaffeautomater och dörrar som inte fungerar.

– Men hellre ett trasigt tåg än inget tåg alls

Den enda trösten är att det var värre när han pendlade till Stockholm, från Örebro.

Mer läsning

Annons