Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte byggt för dagens trafik

Trafikkaoset på Erikslund är välkänt och bekymrar alla inblandande – såväl besökare som handlare, kommunen och statliga Vägverket. Orsaken till köerna är ett industriområde som togs över av handeln.

Annons
Tjockt område ibland. Hallsta gårdsgata och den anslutande rondellen brukar vara värst. Nu överväger kommunen att göra om rondellen med en fri höger fil, som inte leder in i rondellen. Men trafiklösningar tar tid. Karta: Daniel Guerra

– Vi vet att det är stundtals kan vara kaos, och särskilt vid helger, säger centrumledaren för Erikslund Johan Lövqvist, som lägger ansenlig tid på att prata med kommunen och på andra sätt hitta lösningar.

Erikslund var ett industriområde från början, som handeln successivt flyttade in i och tog över. Det innebär att när man ritade området anpassades tomter och trafiklösningar efter vad ett industriområde kräver. Vilket är ungefär en tiondel av vad ett handelsområde behöver. Tomter sträcker sig ofta ända ut till gatan. Då finns ingen kommunal mark att bygga ut eller om på, inga marginaler för anpassning till handeln med andra ord.

Problemen i dag sammanfattas i för få utfarter från området och Hallsta gårdsgata.

Men i och med den nya nordligare rondellen vid Ica Maxi har fler valt att lämna området den vägen.

– Det går att åka ut om man fortsätter bortom Media Markt och mot Ica Maxi. Många gör som de alltid har gjort och åkt ut förbi Mc Donalds och vågar inte riktigt köra åt andra hållet, säger Johan Lövqvist.

Handlarna har på sin hemsida markerat vilka huvudstråk som finns i området för att besökare ska se andra vägar än Hallsta gårdsgata. Ny skyltning övervägs också.

Kommunen, handlarna och Vägverket är medvetna om och bekymrade över läget och att det drabbar västeråsarna. Men samarbetet för att lösa det som går att lösa, verkar de nöjda med. Och det verkar inte vara så mycket att göra. Åtminstone inga stora åtgärder.

– Det finns ingen enkel lösning, utan vi försöker fila lite här och där för att göra det bättre, säger Jan Törnberg på Tekniska nämndernas stab inom Västerås Stad.

Vägverket, som svarar för E 18 och Riksväg 66 Surahammarsvägen, har gjort sitt genom att bygga om Bäckbymotet och vissa körfält.

Räddningen verkar ligga i framtiden, i det nya Erikslund med Ikea och Ikano.

I och med Ikea och Ikano öppnas Skälbymotet och därmed ytterligare en väg in eller ut från handelsområdena eftersom gamla och nya Erikslund knyts samman.

Dessutom sätts hoppet till Norrledens förlängning mot Västerledsmotet. Med denna sträckning blir det fler ställen för bilarna att lämna handelsplatsen. Men när denna lösning blir verklighet är fortfarande oklart. Kommunen måste anta nya översikts- och detaljplaner över området och enligt Jan Törnberg på Tekniska nämndernas stab är en första del av en förlängd norrled tidigast klar 2014.

Nästa del beror på när bergtäkten i området som Skanska förfogar över är slut. Först då kan resten byggas och Norrleden kopplas ihop med Västerledsmotet.

Erikslund från ovan.

Mer läsning

Annons