Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

IT-förskola öppnar på Lillåudden

IT hjälper barn framåt i skolutvecklingen. Så resonerar kommunen som öppnar IT-förskolan Fyrtornet på Lillåudden i januari nästa år.

Annons

Agnetha Carlsson, förskolechef i Västerås kommun, har tillsammans med kollegor tittat på hur andra förskolor använder sig av IT i sin utbildning och sedan satt ihop det till ett eget utbildningskoncept.

– Vi vill visa att man kan använda datorn på annat sätt än att sitta och spela spel. Därför har vi funderat på hur vi ska jobba på förskolan så att vi får en bra pedagogik med hjälp av IT, säger hon.

Tanken är att barnens vardag ska dokumenteras av en så kallad Smartboard (digital skrivtavla), video- och digitalkameror.

– Vi kan använda den som informationstavla om vad som kommer hända eller har hänt under dagen. Då till exempel med kort som man har tagit under dagen så att föräldrarna får se vad deras barn gör när de är här, säger Agnetha Carlsson.

Ett annat sätt att använda Smartboarden är att barnen får måla på den med tillhörande pennor. Teckningarna sparas sedan som filer på datorn. Agnetha Carlsson berättar att skolan vill använda så lite papper som möjligt, dels för att det inte behövs när Smartboarden finns, dels för att det är bra sett ur ett miljöperspektiv. Barnens arbeten dokumenteras därför digitalt och kallas för digitala portfolion. Dessa ska visa barnens utveckling från att de börjar skolan tills de slutar.

– Vi kan till exempel följa språkutvecklingen genom att höra hur barnen pratar när de är ett, två, tre eller fyra och sen jämföra, säger Agnetha Carlsson.

Hon påpekar att tanken med utbildningen inte är att barnen sitter vid datorerna hela tiden, utan att de har möjlighet att använda dem vid behov. Agnetha Carlsson ser därför inga faror med att barnen kommer i kontakt med datorer vid en så pass ung ålder, utan tvärtom.

– Jag tycker att det är viktigt att vi tidigt ger barnen möjlighet att använda datorn som en naturlig del av utbildningen. Vid utflykter kan vi i stället för en uppslagsbok ha med oss en dator och med den till exempel kolla upp ett djur som är intressant, säger hon.

Förskolebarnen kommer enligt Agnetha Carlsson inte att ha obegränsad tillgång till datorerna. De kommer heller inte att få sitta ensamma vid dem.

– Eftersom datorn ska vara ett pedagogiskt hjälpmedel kommer det att vara en vuxen med som ser till att datorn används på ett sätt som vi tror berikar barnens utbildning, säger Agnetha Carlsson.

Förskolan har möjlighet att ta emot 50 elever. Hittills är det endast 15 barn som står i kö. Men Agnetha Carlsson är optimistisk ändå.

– Vi räknar med att vi under januari till mars kommer att ha fyllt platserna, säger hon.

Mer läsning

Annons