Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Jag har mött en frustrerad personalgrupp”

Carin Lidman (S), ordförande i äldrenämnden, kände inte inte till att planeringen av hemtjänsten centraliserats som VLT skrivit om. Hon trodde det rörde sig om ett nytt dataprogram.

Annons

Carin Lidman har däremot mött reaktioner från hemtjänstens personal när hon nyligen har varit ute och pryat i hemtjänsten.

– Jag har mött en frustrerad personalgrupp som berättar det ni skriver. De berättar om utebliven kontinuitet, att de inte fick gå till de personer de var kontaktpersoner för, om besök som missats. Och att det blev när planeringssystemet infördes, säger Carin Lidman.

Om centraliseringen säger Carin Lidman att hon inte visste att det innebar att planeringen centraliserades till stadshuset. Hon trodde det rörde sig om ett dataprogram.

– Vi har inte koll på alla detaljer i äldrenämnden. Jag är förvånad över att man kan införa ett sådant system i så här stor skala utan att ha undersökt konsekvenserna. Jag kan tycka att de borde talat om det för äldrenämnden. Vi lägger oss inte i detaljerna hur varje hemtjänst utförare utför saker. Det vi lägger oss i är resultatet.

Nu kräver hon ändring.

– Proaros har förstärkt ute på enheterna och det har gjorts en Lex Sarah-anmälan. Så här kan det inte vara.

Att medarbetarna inte fått betalt för restid är något som också ska ses över.

– Ersättningsmodellen är uppbyggd på ersättning för utförd tid. Det ska även räcka till restid och utbildningar. Det pågår ett arbete att se över ersättningen. Det kan komma en justering.

Mer läsning

Annons