Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jakten på tid och dammråttor

Späckade dagar och restid som inte blir ersatt. Personalen inom hemtjänsten är stressad – med kommunens goda minne tror facket.

Annons
Marina Starborg hjälper Mats Valeskog med bland annat städning och medicinering. Hon kan känna viss stress ibland men tycker att hon har ganska goda möjligheter att hinna i kapp om hon har hamnat efter.

Marina Starborg på det privata hemtjänstbolaget Personstöd Mälardalen har en fulltecknad förmiddag men klämmer ändå in en extra insats på morgonen, en kund de misstänker har fallit i sin lägenhet, och hon hamna direkt efter i tidsschemat.

– Visst är det stressigt ibland och det har hänt att jag har fått korta min lunch. Men det går ändå bra och jag trivs i jobbet, säger hon.

Betydligt mer kritisk är en annan som jobbar inom hemtjänsten, som inte vill gå ut med sitt namn.

– Ofta upplever jag att jag inte hinner det jag ska göra och det är om inte annat etiskt stressande. Man kan inte ge det stöd man vill eftersom dagarna är packade och människor väntar. Till slut får man ta av någon annan kunds tid, eller sin egen i form av kortare lunch.

Den anonyma personen berättar att insatsen ibland blir hafsigt utförd och att känslan av att inte räcka till då infinner sig.

– Systemet är så känsligt. Så lite behövs för att hela planeringen ska fallera. Det räcker att någon kund bara behöver prata en liten stund extra så spricker schemat.

Ordförande för Kommunal vård- och omsorg i Västerås, Nicklas Gustafsson, skräder inte orden.

– Kommunen har försökt att hugga bort så mycket som möjligt för att spara pengar. Men våra medlemmar är plikttrogna och offrar sig för att inte kunden ska bli lidande och jag tror att kommunen utnyttjar det. De vet att vi tar av vår egen tid, en tid som kommunen inte behöver betala för, säger han.

Det är kommunala biståndshandläggare som beslutar om en person ska få hemtjänst, och i så fall för vilka insatser samt hur mycket tid. Sedan väljer den enskilde vem som ska utföra hemtjänsten: kommunen eller ett privat bolag.

Men oavsett vem som får uppdraget gäller samma ersättningsregler. Själva insatsen ger ersättning men inte att förflytta sig mellan två kunder. Det gör att ut förarna försöker att lägga så lite tid som möjligt på transporter, vilket upplevas som stressigt för personalen.

Lojsa Kantavanich är samordnare på Personstöd Mälardalen. De har satt en kvart som schablontid mellan två besök, dörr till dörr.

– Tiden mellan två kunder behövs för att mentalt växla över från en kund till en annan. Hämta ny energi.

Hon berättar att de försöker planera så att kunderna är nära varandra men det är inte alltid det lyckas.

Lojsa Kantavanich vill också se en större flexibilitet kring hur insatsen hos en kund kan läggas upp.

– Människor är olika och det är svårt att på förhand veta vilken dagsform kunden har, särskilt om det finns en sjukdom i bakgrunden. Det gör att det är svårt att planera arbetsflödet. Vi försöker vara flexibla och går nog ibland utanför ramarna men regelverket är stelbent, säger Lojsa Kantavanich.

Anders Kjellin och Marina Starborg. Hemtjänst.

Mer läsning

Annons