Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klas Brink om stor elbilssatsning på Summer Meet: "Vi ska bli ledande"

Artikel 20 av 74
Summer Meet 2017
Visa alla artiklar

Under Västerås Summer Meet kommer ljudet av vrålande amerikanska V8:or att blandas med det stilla suset från elbilsmotorer. Klas Brink gör en stor elbilssatsning. I framtiden kan Summer Meet bli eldrivet, helt utan bilavgaser.
OBS: Aprilskämt

Annons

Klas Brink satsar på elbilar under Västerås Summer Meet. Vid Stadshotellet, där många bilentusiaster brukar bo under bilfesten, finns i dag en enda parkering för elbilar. Det kan bli fler.

– De här blir framtidens motorfest. Västerås Summer Meet kommer inte bara att hylla bilarna från 50- och 60-talen. Nu hyllar vi också framtidens bilar, säger Klas Brink, arrangör för Summer Meet.

OBS: APRILSKÄMT

Klas Brink räknar med att ungefär 25 procent av bilarna på årets Summer Meet kommer att vara enbart drivna av batterier. Kommande år räknar han med att andelen ökar. Målet är hundra procent. Men det betyder inte att sommarens motorfest ska fyllas av små europeiska och asiatiska elbilar i koffertformat.

– Nej, i USA byggs det numer stora elbilar. En del av dem byggs till och med i äldre stil.

Kontakter är viktiga i elbilssammanhang, inte minst internationella. Summer Meets arrangörer har till och med varit i kontakt med elbilföretaget Teslas grundare Elon Musk för att få honom att delta och kanske hålla ett tal.

– Tyvärr kunde han inte komma, men vi arbetar fortfarande med att övertala honom att spela in en hälsningsfilm till Västerås Summer Meets deltagare som kan spelas upp på vår hemsida.

Elon Musk från elbilstillverkaren Tesla Motors har kontaktats av Västerås Summer Meets arrangörer.

Men varför elbilar? Hur kom arrangörerna på den idén? Klas Brink påpekar att det finns andra konkurrerande motorarrangemang i Sverige och att Summer Meet tjänar på att ha en egen profil. Han tänker också på framtiden:

– Det här ska vara en motorfest som kan fortsätta kommande årtionden, även när många av de gamla bilarna från 50-talet har försvunnit. Vi ska bli ledande.

Ett problem har dock uppstått. Hur ska man få fram all extra el till arrangemanget? Mälarenergi ska ha några extra skift och kärnkraftverket Ringhals har extra beredskap för eltoppar.

De styrande partierna i Västerås stad verkar vara positiva till Klas Brinks idé om en elbilssatsning. Lena Porsi, ordförande i Miljöpartiets luftmiljögrupp, berättar att stämningen vid det senaste mötet med de fyra styrande partierna i Stadshuset var positiv.

– Och jag kan garantera att vi i Miljöpartiet enbart är glada. Det betyder bland annat att kommunen inte behöver klimatkompensera inför kommande motorfester.

Västerås stad ska dessutom öka antalet parkeringsplatser för elbilar inför sommaren.

Men alla är inte lika positiva. Ryktet om elbilsidén har redan nått ut.

– Någon skrev till oss och undrade "Vad har nu den där Brink nu hittat på? Jag kopplar inte", berättar Klas Brink.

På Summer Meets Facebooksida har motorentusiaster också reagerat. Här är några sura och ironiska kommentarer:

”Ingenting slår ljudet från en äkta V8. Elbilar är så tysta att folk som har fått lite innanför västen kan bli påkörda. Bensinbilar hörs när de kommer rullande”, skriver en kommentator.

”Kommer inte alla sladdar att trassla ihop sig?” undrar en annan.

En motorentusiast fattar sig ännu kortare: ”Elbilar på Summer Meet? Det är stötande!”

Läs också: April! April! Nej, Summer Meet ska inte bli eldrivet

Alla artiklar i
Summer Meet 2017
Annons