Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Korsa inte gatan här

Ett femtiotal olyckor sker varje år vid övergångsställen i Västerås. Kommunen har listat de mest riskfyllda passagerna för gående och cyklister.

Annons
Risk att ta sig över. Korsningen Tråddragargatan-Munktorpsgatan är väldigt trafikerad och svår för cyklister och gående att ta sig över. Övergångsstället till höger i bilden från Odensviplatsen till Skiljebo centrum räknas till det farligaste just nu i hela Västerås. Kommunen ska nu anlägga en rondell för att minska riskerna.

Farligaste övergången av de alla anses den över Tråddragargatan mellan Odensviplatsen och Skiljebo centrum vara.

Att se vilka övergångsställen som är farligast är egentligen ganska enkel matematik. Kommunen har helt enkelt räknat hur många fordon som kör förbi. Det har vägts mot hur många cyklister och fotgängare som passerar och hur lång tid det tar, det vill säga hur många körfält man måste passera innan man är över på andra sidan.

Hur många olyckor som eventuellt har skett vid platsen har däremot inte tagits med i beräkningen.

– Var en olycka sker kan ju i bland vara rätt slumpartat. Vi har bedömt var den högsta olycksrisken finns så att vi kan åtgärda det, säger Jan Törnberg på tekniska nämndens stab.

Ett förebyggande arbete med andra ord. Staben har tagit fram en lista på över 50 övergångsställen som på något sätt behöver åtgärdas för att öka säkerheten. De tio som hamnat högst i rankningen kan ses på kartan här intill.

De senaste årens statistik över olycksfall är dyster läsning. I snitt har två personer omkommit och 40-50 personer skadats vid övergångsställen i Västerås. Handlingsplanen för övergångsställen uppdateras vartannat år. Det är tekniska nämnden som beslutar hur den ska se ut och vilka åtgärder som ska göras. Två övergångsställen per år räknar kommunen med att hinna bygga om per år.

Varför inte fler, Carin Lidman (S), ordförande tekniska nämnden?

– Pengarna räcker inte till fler. Det kostar rätt många miljoner att göra de här ombyggnaderna och det är många som drar i pengarna, säger Carin Lidman.

Näst på tur står en ombyggnad av två passager på Östra Ringvägen (5 och 8 på kartan). Enligt förslaget ska ett körfält i varje riktning tas bort. Ett par refuger, upphöjningar, ska också underlätta för de gående som bara behöver passera ett körfält i taget.

Ringvägen är annars tänkt att vara just en lätt och smidig väg runt centrum. Kommunen räknar ändå med att trafiken ska flyta på bra trots ingreppen.

– Fyra körfält behövs inte där egentligen. Det är mest att man velat att Ringvägen ska se likadan ut överallt. Men vi bedömer inte att trafiken kommer att öka nämnvärt där så vi tycker att vi kan smalna av utan att ställa till det för bilisterna, säger Jan Törnberg.

Varför åtgärdar ni inte de som står överst på listan först?

– I bland kan det vara så att det planeras någonting i närområdet som kan påverka utformningen av gatan där passagen ligger. Av det skälet kan vi välja att avvakta för att slippa bygga om två gånger, säger Jan Törnberg.

Vid övergångsstället på Tråddragargatan ska det byggas en rondell nästa år vilket kommunen räknar med ska sänka risken för fotgängare och cyklister betydligt.

Åtgärder i all ära: Den som vill vara säker i trafiken gör nog ändå bäst i att använda det egna sunda förnuftet.

– Bästa sättet för cyklister är att använda cykelhjälm. För gående gäller det att använda reflexer så att man syns bra under den mörka årstiden. Annars är det som vanligt bäst att vara aktsam, söka ögonkontakt med bilföraren och inte ta för givet att de stannar, säger Elisabeth Westman på NTF Västmanland.

Farligaste övergångsställena

1. Tråddragargatan vid Odensvi­platsen, västra sidan.

2. Kopparbergsvägen vid infarten till Kopparlunden.

3. Norra Ringvägen vid Norra Allégatan, östra sidan.

4. Köpingsvägen vid Västmannagatan, västra sidan.

5. Östra Ringvägen vid Östermalmsgatan, södra sidan.

6. Malmabergsgatan vid Haga Parkgatan, södra sidan.

7. Östra Ringvägen vid infarten ABB-parkeringen.

8. Östra Ringvägen vid Östermalmsgatan, norra sidan.

9. Narvavägen vid Hammarbacksvägen, västra sidan.

10. Vasagatan vid övergången till Högskolan, södra sidan.

Mer läsning

Annons