Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinna i nöd kom till telefonsvarare

Kvinnan behövde prata och ringde till jourhavande präst. Då kom hon till en telefonsvarare som bad henne att lämna namn och telefonnummer.

Annons

Jourhavande präst är en telefonlinje för den som akut behöver prata av sig och få stöd. Systemet bygger på anonymitet, där varken prästen eller den som ringer ska uppge sina identiteter.

Men när en Västeråskvinna behövde stöd under natten till skärtorsdagen fick hon en obehaglig överraskning.

– Jag mådde inte bra och behövde prata med någon, så jag ringde 112 och bad dem koppla mig till jourhavande präst. När jag kom fram var det till en telefonsvarare som bad mig att lämna namn och nummer så skulle de ringa upp, säger kvinnan.

Hon blev mycket upprörd och läste in på telefonsvararen att hon trodde att man skulle få vara anonym. Sedan la hon på luren.

Micael Lundin är Västerås stifts samordningsperson för de jourhavande prästerna. Han tycker att det som hänt är beklagligt.

– Det är jättetråkigt om en människa i nöd möts av en telefonsvarare, säger han.

Micael Lundin har också tagit kontakt med den centrala handläggaren för att hitta felet.

Men ännu finns det ingen förklaring till vad som hänt.

– Jag har varit i kontakt med de präster som jobbade den aktuella tiden och ingen av dem har en telefonsvarare, så vi vet inte vad som hänt. Vi ser jätteallvarligt på det här, det får inte inträffa, säger den centrala samordnaren Monica Eckerdal.

Västeråskvinnan tycker att andra som ringer till jourhavande präst ska vara på sin vakt.

– Det kan ju vara någon som känt sig tvingad att uppge sin identitet, säger hon.

Mer läsning

Annons