Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälarenergi kritiseras – framställer sig som miljösnällare än vad de är

Konsumentverket har riktat kritik mot flera stora företag, bland annat DNB och Folksam, för att ha överdrivit sin miljövänlighet. Nu kritiseras även Mälarenergi AB för att ha framställt sig som extra miljösnälla.

Annons

Läs mer: Mälarenergi svarar på kritik: Viktigt att marknadsföra bolaget

I takt med att genomsnittskonsumenten blir mer miljömedveten så ökar så kallad ”grön marknadsföring”. Alltså reklam som trycker på till exempel liten, ingen eller positiv miljöpåverkan. Men energiföretaget Mälarenergi AB, med huvudkontor i Västerås, får sig en känga av Konsumentverket.

På sin hemsida har Mälarenergi lockat med att deras el kommer från 100 procent vattenkraft och att ett elavtal hos Mälarenergi är ett "klimatsmart" sådant – något som det inte finns full teckning för, enligt Konsumentverket. Konsumenter som inte tecknar ett aktivt avtal får nämligen ta del av ett elavtal där elen inte enbart kommer från vattenkraft.

Läs också: Mälarenergis koncernchef och vd sjukskriver sig av personliga skäl

Dessutom yrkar Konsumentverket att termen klimatsmart är för vagt och ospecifikt, och att produkten står för ingen eller endast positiv miljöpåverkan, något de bedömer som felaktigt.

Då miljöaspekten är något som svenska konsumenter värdesätter allt mer så är marknadsföringen i Konsumentverkets ögon opassande och vilseledande.

Läs också: Mälarenergis överskott borde gå till kommunen – inte till bonusar

Mälarenergi får nu möjlighet att yttra sig över Konsumentverkets bedömning innan den 26 januari. Därefter tar organisationen ställning till vilka åtgärder som måste göras.

Mer läsning

Annons