Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mejl från banken var ett bedrägeriförsök

I ett mejl från banken Nordea uppmanades Sophie Berg och hennes kollegor att lämna sina bankuppgifter, via en hemsida som ser precis ut som Nordeas. Men mejlet och hem-sidan är en bluff av bedragare som vill länsa deras bankkonton.

Annons
Se upp! Sophie Berg och hennes kollegor på Relationsbyrån i Västerås fick i onsdags ett mejl från bedragare som utger sig för att vara Nordea. Nu vill de varna andra.

Sophie Berg och hennes kollegor på företaget Relationsbyrån i Västerås gick inte på bluffen, men vill varna andra.

– Det här mejlet skickas ju inte bara ut till oss som är vana vid datorer och öppnar mejl dagligen. Det finns ju personer som säkert kan gå på det här, Nordea är ju en stor bank i Sverige som folk har förtroende för, säger Sophie Berg.

Mejlet, som är på engelska, kommer från en mejladress med Nordeas namn, och i mejlet begär ”Nordea protection department” att mot-tagaren ska bekräfta sina bankuppgifter. Via en länk i mejlet kommer mottagaren till en hemsida som ser nästan precis ut som inloggningen till Nordeas internetbank.

På Nordea känner man till bluffmejlet, och uppmanar alla som får ett sådant att radera det direkt.

– Det är givetvis inte från oss, vi kommunicerar aldrig via e-post med våra kunder om sådant som rör personlig information. Man ska aldrig uppge känsliga uppgifter via e-post, säger Henrik Edström, pressekteterare på Nordea.

Om mottagaren ändå skulle gå på bluffen och lämnar ut sina kortuppgifter finns ingen chans att få tillbaka pengarna, enligt Länsförsäkringar Bergslagen.

– Om man själv har lämnat ut sina uppgifter, då är man rökt. Det är varken något som försäkringsbolagen eller kortutgivaren står för, säger Claes Andhagen, affärs-områdeschef privat på Länsförsäkringar Bergslagen.

Mer läsning

Annons