Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer än vart sjunde tåg försenat i Västerås

Tågen som går via Västerås är klart mer försenade än i Sverige i genomsnitt. Enligt föreningen Tim-pendlarna förlängs dessutom varje Stockholmsresa i högtrafik med 8 minuter eller mer i genomsnitt.

Annons
Frustrerad. Pendlaren Lise Berntzen menar att Västerås kan få problem om tågstrulet fortsätter: ”Allt fler flyttar härifrån eftersom man inte kan ta sig till och från jobben”.

Bara mellan Stockholm och Västerås var det 1 708 förseningar på mer än 5 minuter förra året. 79 tåg ställdes in.

– Det är bedrövligt, sammanfattar Per-Anders Staav från föreningen Tim-pendlarna, som har specialstuderat förseningarna i Mälardalen.

Men samtidigt går nu Trafikverket ut med siffror som visar att över nio av tio persontåg i Sverige har kommit i tid under det senaste året.

– Men det som står på Trafikverkets hemsida är bara en del av bilden, sammanfattar Per-Anders Staav.

Han har en helt annan bild av verkligheten än Trafikverket. Enligt Tim-pendlarna uträkningar är det just pendlartiderna under hög trafik som drabbas mest.

– Och det är när tågen är fullsatta. Fler resenärer drabbas alltså av förseningar då. Dessutom räknar Trafikverket bort alla inställda tåg i sin statistik!

Men även på Trafikverkets sida står klart att tågen som går genom Västerås inte är lika punktliga som tågen på de flesta andra stationer.

Mer än var sjunde tåg var försenat när det kom in till Västerås. Och då är förseningar på mindre än 5 minuter inte medräknade.

Men vad beror förseningarna på?

En orsak kan vara att antalet småfel på banorna har ökat. Det handlar om så kallade ”C-fel”, det vill säga små fel som bland annat orsakar förseningar.

Enligt Sveriges Television har Riksrevisionen slagit larm om att småfel har ökat drastiskt under senare år.

Orsak: Eftersatt underhåll, bland annat efter den svåra vintern 2010.

En annan orsak är mer känd: Mälarbanan klarar inte den jätteökning som har skett i tågresandet. Allt fler pendlar. Banorna har inte kunnat byggas ut i samma takt. Mälardalen är en flaskhals.

Men Magnus Axberg, chef för produktionsuppföljningen på Trafikverket, vill lägga till ytterligare en annan orsak:

– Det har varit stora banarbeten under 2013.

Han har heller ingen särskild åsikt om varför det är märkbart sämre punktlighet i Västerås.

– Nej, det har jag inget svar på. Men det är ju inte så rasande stor skillnad, egentligen.

Västmanlands landshövding Ingemar Skogö blir däremot dyster när han hör om den skillnaden på punktligheten i Västerås.

– Det här är mycket oroande. Bra utveckling i Västerås bygger på att resenärer kan känna sig trygga och lita på tåget, bland annat till och från Stockholm. Nu måste vi jobba vidare med att påverka politikerna, tågoperatörerna och Trafikverket.

Lång väntan. I Västerås får man vänta länge på tågen som är klart mer försenade än genomsnittet.

Mer läsning

Annons