Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljarder satsas på Mälarbanan

Men tågresenärer kan få vänta elva år till på bättre bana

Annons

Regeringen satsar 522 miljarder på infrastruktur mellan 2014 och 2025 – men tågresenärer kan få vänta ända till 2025 innan Mälarbanan är fullt utbyggd mellan Kallhäll och Tomteboda.

Etappen mellan Kallhäll och Barkarby är i full gång och beräknas vara klar 2016.

-Men närmare Stockholm har man inte börjat än, tyvärr. Det är fortfarande en flaskhals genom Sundbyberg och där kommer det att vara förstoppning ett bra tag till, säger Ingemar Skogö, landshövding i Västmanland.

En tunnel ska byggas vid Sundbyberg, men det dröjer alltså.

- Nu gäller det att länet arbetar för att hela sträckan blir klar så fort som möjligt.

Kommunalrådet Ulla Persson (S) är inte glad:

-Vi känner att vi har blivit lovade att allt, utom en tunnel i Sundbyberg, skulle vara klart hela vägen till Tomteboda i Stockholm 2017. Det känns som ett svek mot Mälarbanans passagerare att det dröjer.

Hon hoppas på en revidering av planen.

-Då måste vi vara på hugget för att få de förändringar vi vill ha, säger hon.

Riksdagsledamot Roger Haddad (FP) är däremot nöjd:

-Det här är en unik satsning. Man får ha förståelse för att alla projekt inte kan starta på en gång. Men att de finns med i den nationella planen är viktigt – det är ju ett viktigt besked om att de kommer att bli av.

Mer läsning

Annons