Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mjukt berg försenar E18

Trista besked till er som pendlar med bil österut. Nya vägsträckningen förbi Hummelsta är försenad.

Annons
Nya E18-sträckningen är inte kortare än nuvarande som går genom Hummelsta. Men den är snabbare.

Den 220 meter långa E18-tunneln har mjukt böjande väggar, nästan som insidan på leksakstunnlar man kan köpa till modelljärnvägar.

Materialet kallas sprutbetong och innehåller stark fiberarmering. Innanför sitter fyrametersbultar in i berget.

Poröst berg är en anledning att nya E18-sträckningen mellan Sagån, öster om Västerås, och Enköping har försenats med ett par månader. Tunnlarna tog längre tid att bygga.

Den andra orsaken är den kalla snörika vintern.

– I stället för augusti–september blir det invigning sent i oktober. Inget datum är bestämt än, och inte vem som ska klippa bandet. Vi får väl se, det är ju val i höst, säger Peabs projektchef Tage Petersson som ger VLT en tjuvtitt på den nya vägsträckningen.

Det är svalt inne i vägtunneln. I taket hänger lamporna tätt. Nya vägtunnlar har smart belysning. På natten lyser lamporna svagare, på dagen starkare. Konstigt? Nej. Ljuset i tunneln ska efterlikna dagsljuset utanför så att bilisten slipper stora omställningar för ögat när hon åker in eller ut ur tunneln.

Vi åker vidare med Tage Peterssons pickup på motorvägen där runt 20 000 bilar kommer att susa fram varje dygn när vägen har öppnats. Nu är det sommar och större delen av arbetsstyrkan har semester. Att färdas här ger en efter-apokalypsen-känsla. Det är så här det brukar se ut i filmer om livet på jorden efter den stora katastrofen.Tommy Fridolfsson från Svevia är en av få som arbetar.

– Jag slår stolp, säger han.

150–200 hinner han med på en dag. Den stora hydraulhammaren slår ett djupt hål i marken där Tommy stoppar i stolpen till räcket.

Nya vägen har två filer åt vardera håll med vajerräcke emellan. Det är av säkerhetsskäl. Mittremsan är nämligen smalare än på gamla sortens motorvägar.

Om någon kör in i ett vajerräcke är risken minimal att bilen studsar över i mötande fil.

Vid Lillån hittar vi två andra som arbetar i dag. Magnus Andersson och Elvis Kararic, från företaget Arboga montage, sätter upp ett broräcke.

– Puh, det är kvavt, man dricker säkert fyra liter om dagen, säger Magnus Andersson.

Vi åker för att titta på trafikplatsen vid Nykvarn, där vägarna från Orresta och Irsta ansluter. Här kan de som vill samåka parkera bilen. Vi skumpar vidare på sträckor som inte asfalterats än och kliver ur bilen vid en rastplats som byggts ovanpå en av de två vägtunnlarna. Det blir ingen bensinmack eller kiosk, men många sittplatser och två moderna hus med toaletter.

Ett litet svart hus vid vägen väcker vår nyfikenhet. Det visar sig vara en forskningsstation för att undersöka om vägen förorenar regnvatten.

Längre bort kommer en ensam man som inte verkar höra hemma här.

Han har rödvita träningskläder och gåstavar i händerna. Tage Petersson hejar när vi möter honom.

Mannen, okänt vad han heter, brukar träna på den nya motorvägen.

En försiktig gissning är att han laddar inför loppet. Innan nya vägsträckningen öppnar arrangeras ett motionslopp här den 11 september.

Efter bygget av nya E18-sträckan Sagån–Enköping är det dags för delen Sagån–Västerås att bli motorväg. Nyligen blev det klart att vägsträckan kan byggas om med start redan 2011. Det är fem år tidigare än Trafikverket hade tänkt. Påskyndandet är ett resultat av att Västerås kommun lånat ut pengar till Trafikverket. Runt 200 miljoner ska vägbygget gå loss på.

Mer läsning

Annons