Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motormännen dömer ut Västerås

En granskning gjord av Motormännen visar att en tredjedel av landets övergångsställen inte håller måttet. Något som även gäller Västerås.

Annons

Organisationen Motormännen undersökte 162 övergångsställen i 22 städer runt om i Sverige. Av dessa visade det sig att 54 inte nådde upp till teststandarden. I Västerås blev var tredje underkänd. Undersökningen bygger på en erkänd internationell metod där fyra olika delmoment vägs samman till ett slutligt betyg. Sätts undersökningen i relation till statistik över olyckor på övergångsställen, syns ett tydligt samband.

-Man ökar riskerna med övergångsställen där det är svårt att interagera med den övriga trafiken, samspelet är en ytterst viktig faktor, säger Niklas Stavegård trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

I Västerås blev bland annat övergångsställen vid Västra ringvägen/Kristinagatan och Stora gatan/ Norra källgatan underkända. Västerås kommun reserverar sig dock mot Motormännens undersökning.

-De använder helt andra kriterier än oss i den här undersökningen. Vi gör egna undersökningar varje år där vi tittar på våra övergångsställen ur säkerhetssynpunkt, säger Ulf Palm, kommunikationsstrateg på tekniska nämndens stab i Västerås.

Motormännens undersökning använder kriterier som utformning, synlighet dagtid och tillgänglighet enligt en europeisk standard. När tekniska nämnden undersöker stadens övergångsställen tittar de på flödet av bilar och oskyddade trafikanter samt om platsen håller måttet för människor med någon form av funktionsnedsättning. Detta får Ulf Palm att inte dra några förhastade slutsatser av Motormännens undersökning.

-Ett av de övergångsställen som de underkände har trafikljus och vilket gör övergången lite säkrare enligt oss. De har fokuserat på synlighet och belysning medan vi tittar mer på flöde och hastigheter, säger han.

Niklas Stavegård på Motormännen menar att det kan finnas vissa risker med att undersökningar av övergångsställen är olika.

-I grunden är alla undersökningar och granskningar bra. Men det finns en risk att bedömningen blir olika vilket kan leda till senare problem, säger han.

Värst i Sverige enligt Motormännens undersökning var Visby och Gävle där hela 86 procent av de undersökta övergångsställena underkändes.

Mer läsning

Annons