Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motorväg för cyklister Mikael Vilbaste (MP) gillar idén att dela upp gående och cyklister

Västerås stad vill göra det lättare att ta sig fram på cykel. Örebro kommun ligger steget före, där finns redan två fartstråk för cyklister.

Annons
Örebromodellen. På Hagaleden kan cyklisterna cykla snabbare och säkrare. Gående har ett eget fält längst från bilvägen.Foto: Yngve Fredriksson

Köpenhamn har lanserat sina så kallade cykelsuperstier. Malmö och Lund planerar en supercykelväg mellan städerna.

I Örebro finns två färdiga fartstråk, Svampenleden i norr och Hagaleden i väster. De är 3,8 respektive 1,6 kilometer långa.

– Det ska gå att cykla 30 kilometer i timmen året runt, berättar Frida Grönkvist på Örebros park- och gatuavdelning.

Man har säkrat vissa korsningar genom att förbättra sikten och höja upp cykelbanan. Det senare ska sänka bilarnas fart.

När VLT tar en cykeltur på de två lederna har de funnits i en månads tid. Lederna påminner om motorvägar. De är tydligt markerade och hyfsat raka. Bredden varierar men det är tillräckligt för att cyklister ska kunna mötas.

Det allra bästa är att alla gående håller sig på samma sida, bakom en tydlig linje.

I Västerås råder som bekant oordning på de kombinerade gång- och cykelvägarna.

Av de två trafikljusen på Svampenleden kan bara det ena känna av att cyklar närmar sig. Vid det andra kan det bli lång väntan på grönt.

Då är det skönt att kunna sitta kvar på sadeln tack vare ett räcke vid signalerna. Det går också att sätta upp foten på en hög stenkant.

Vid andra korsningar löper cykelbanorna tvärs över gatan. Upphöjningen gör att bilisterna tvingas bromsa in och köra lugnt.

Upphöjningen är emellertid ingen garanti för att bilisterna verkligen släpper fram cyklisterna. Men det är i alla fall mycket tydligare för bilister här än i Västerås att de korsar en cykelväg.

Abbe Lahdo som driver en cykelaffär med verkstad invid Hagaleden gör tummen upp för stråken:

– De fungerar bra. Det minskar antalet olyckor om cyklister har sina vägar, gående sina och bilister sina egna. Det blir för rörigt annars.

Sofia Andersson som är ute och rastar sin hund uppskattar också de nya stråken. Nu är cyklisterna på avstånd från såväl gående som hundar.

Mikael Vilbaste (MP) som är ordförande i Västerås cykelråd och vice ordförande i tekniska nämnden tycker också att det är bra att man delar upp gående och cyklister. Västerås ska separera mer fram-över.

– Det är en bra idé med motorvägar för cyklister om man vill öka cyklandets attraktivitet.

Om man ska anlägga sådana i Västerås så tycker han att det i första hand ska vara på längre sträckor där cyklisterna kan tjäna mest tid. Mikael Vilbaste nämner Skultuna och Irsta som två exempel. Stadens elva huvudstråk är också tänkbara.

Västerås stad siktar på att bli landets cykelstad senast om två år, bland annat genom att bygga de felande länkarna i cykelvägnätet.

I höst ska Västerås stad köra en kampanj om vett och etikett för cyklister och gående. Fler och bättre cykelparkeringar är också med på listan, bland annat ett cykelgarage vid Centralstationen.

Snabbare för cyklister i Örebro

Cykelmotorvägar riktar sig i första hand till arbetspendlare som vill cykla fort. Stråken ska prioriteras när det gäller vinterväghållningen, det kan bli tal om att sopa i stället för att ploga vägarna. Det ska bli totalt 15 stråk.

Det handlar om raka och breda cykelbanor.

Orange linje skiljer cyklister och gående åt.

God belysning.

Sammanhängande och upphöjda över bilvägarna.

Bilister måste släppa fram cyklister och gående.

Mer läsning

Annons