Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nära döden-upplevelse för elever då flyginstruktören tappade kontrollen

Statens haverikommission, SHK, har utrett flygolyckan på Ängsö den 22 januari 2016. Rapporten offentliggjordes under tisdagen: Det fanns inget funktionellt fel i planet. Olyckan orsakades av att övningen var farlig och att instruktören tappade kontrollen över skolflygplanet.

Annons

Spillrorna efter skolflygplanet som kraschade i skogen ett par hundra meter norr om Ängsö kyrka.

Slutsatsen av den rapport som Statens haverikommission gav ut i dag är att olyckan på Ängsö berodde på övningens höga riskfaktor. Skolpasset var inte heller tillräckligt välplanerat. Vidare var det en typ av avancerad flygning som inte var tillåten enligt flygplanets handbok.

Läs också: Flygplan kraschade hårt ner i backen

Olyckan inträffade den 22 januari under en skolflygning från Västerås flygplats med en instruktör och två elever. Flyginstruktören visade en manöver kallad "deep stall", som innebär att flygplanet bringas i en brant stigning. Hans minnesbilder från dagen är svaga – han minns endast att planet kom i rotation och sedan hur räddningspersonalen drog ut honom ur vraket. Eleverna har vittnat om att flygplanet hade en mycket brant lutning (attityd) med nosen upp, vilket har styrkts av haverikommissionens övriga utredning. Planet började spinna – den ena eleven har berättat i förhör att han tänkte: ”nu är vi färdiga”.

Efter 30 sekunder kraschade planet i ett skogsparti nära Ängsö kyrka. Flygplanet blev fullständigt demolerat. Samtliga tre som befann sig ombord skadades allvarligt, men inte livshotande. De fick ett flertal frakturer och lungskador.

Enligt rapporten kunde de överleva kraschen tack vare att flygplanets sjunkhastighet minskade vid nedslaget och att ett träd som trängde in i planet minskade hastigheten ytterligare.

Läs också: Flygskolan i chock efter kraschen

Det var flygskolan i Västerås, Airways Flygutbildning, som genomförde övningen. Enligt uppgifter från skolans företrädare har övningstypen alltid ingått i skolans utbildningsprogram. Skolans syfte med dessa övningar är att eleven ska känna igen och kunna gå ur onormala lägen.

Haverikommissionen anser att elever vid flygskolor ska ha samma säkerhet som passagerare i den kommersiella luftfarten. Nu rekommenderas Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA) att se över riskfyllda övningar inom flygutbildningar och ta fram vägledande material för dessa.

VLT har varit i kontakt med Airways Flygutbildning Svenska AB som väljer att inte uttala sig.

Mer läsning

Annons