Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nisani vägrar betala skojarnas faktura

Nisani Özel svarade bara på frågor om sin rörelses adress. Nu kräver Företagssöket henne på 5 431 kronor, för en tjänst hon aldrig beställt.

Annons
Orolig. Även om Nisani Özel vet att hon har rätten på sin sida har bluffakturan tagit hårt på henne. Hon har långa dagariSibylla-kiosken och svårt att hinna ta strid med Företagssök.

Nisani jobbade som vanligt i sin korvkiosk när telefonen ringde den 21 juni.

”Hej, har jag kommit till Hagagrillen?”

”Ja?”

”Stämmer adressen Haga Parkgata 2?”

”Ja”

Det var i stort sett det hela. En vecka senare kom en obehaglig överraskning: en faktura på 5 431 kronor. I den påstods att Nisani accepterat ett erbjudande om att vara med i en söktjänst på internet.

– Jag vet inte ens vad det är. Jag ringde Företagssöket flera gånger och sa att jag inte har råd, men de sa att ”vi kan inte ta bort det”. Det är bara telefonsäljaren som kan, säger Nisani Özel.

Säljaren – en 19-årig student – ringde från ett callcenter iÖrebro. När VLT ringer hennes nummer svarar en person, som inte presenterar sig, att säljaren inte är anträffbar.

Nisani Özel har bestritt fakturan och gjort polisanmälan. Företagssöket påstår att man besitter en ljudfil som bevisar att hon faktiskt accepterat erbjudandet, men trots löften om att skicka henne ljudfilen har så inte skett.

Enligt polisen är det inte ovanligt att fakturaskojare ringer upp och ställer enkla frågor i syfte att få ”kunden” att svara jakande. Dessa jakanden redigeras sedan ihop med ett erbjudande som kunden aldrig har fått.

Personer som kanske är rädda att de missminner sig eller fruktar en rättsprocess väljer då att betala. Det tänker inte Nisani göra – hon har helt enkelt inte råd – men det får henne att må väldigt dåligt.

– Jag kunde inte sova när det här kom, säger hon.

Bakom Företagssöket står bolaget Online Publishing i Solna AB. Vd:n och ägaren, 44-årige Mika Andersson från Örsundsbro, har under en rad år drivit liknande företag.

I fjol fick ett annat av hans företag – Finn Mobil – hård kritik för att de gav de uppringda intrycket av att de redan var kunder genom att fråga ”Vill ni ha samma som förra året?”.

Då lovade Mika Andersson, i en intervju i Gefle Dagblad, att alla säljsamtal fortsättningsvis skulle spelas in i sin helhet. På så vis kan misstanken om förfalskningar elimineras.

Men när VLT kontaktar honom medger han att hans säljare fortfarande bara spelar in själva bekräftelsen.

Varför gör ni inte som du lovade?

– Därför att vi inte behöver det. Det krävs inte av oss, säger Mika Andersson.

Mika Andersson ville inte svara på ytterligare frågor annat än på mejl. Vi skickade honom frågor om vilka instruktioner hans säljare har, varför han inte har delgivit Nisani sin påstådda bevisning och om han tycker det verkar rimligt att någon i Nisanis situation skulle beställa en söktjänst för över 5000 kronor.

Mika Andersson har inte svarat.

Mer läsning

Annons