Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har den sista kolbåten kommit till Västerås hamn

På tisdagen anlände den sista båten med kol till Västerås kraftvärmeverk. Ett led i Mälarenergis strävan att ställa om energiproduktionen mot förnybara bränslen.

Annons
Den sista kolbåten anlände till kraftvärmeverket den 21 november. Foto: Mälarenergi

Den sista båten lastad med kol avsedd för förbränning i Västerås kraftvärmeverk anlände på tisdagen till kolhamnen. Det skriver kommunala energibolaget Mälarenergi i ett pressmeddelande.

Läs också: Mälarenergi lägger av med kol

Denna sista kolbåt, vid namn M/S Östanhav, ses av Mälarenergi som symbolisk för den omställning som just nu genomförs inom företaget: den från fossila bränslen till förnybara och återvunna sådana.

Läs också: Mälarenergi fick tillstånd till ny panna – betyder stopp för kol och olja 2020

Hösten 2016 beslutade Mälarenergis styrelse att fasa ut de delar av kraftvärmeverket som använder kol och olja, något som nu alltså genomförs i praktiken. De 4000 ton kol som M/S Östanhav levererade på tisdagen beräknar Mälarenergi ska kunna klara av vintern fram tills dess att de gamla pannorna 1 och 2 kan tas ur bruk för gott.

Läs också: Nu ska kol och olja fasas ut helt på värmeverket

- Idag är en historisk dag som innebär slutet på en epok. Kol har varit ett bra bränsle för sin tid men vi har nu bättre förutsättningar att producera hållbar energi och ställer därför om hela vår produktion för att leverera el och trygg, prisvärd fjärrvärme till våra kunder, säger Niklas Gunnar, affärsområdeschef Värme på Mälarenergi i en kommentar.

Mer läsning

Annons