Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya busslinjer förbereds

Arbetet med den nya busstrafiken med tätare turer och snabbare resor är redan i gång. Runt om i Västerås anpassas hållplatser för synsvaga och rullstolsburna.

Annons
Vita plattor. Jakop Wedegård vid arbetar med att lägga vita plattor för att synsvaga ska se att det är en hållplats. Det läggs även stenar med små knoppar för att synsvaga ska kunna känna med sin käpp var bussen stannar.

Den 18 augusti 2013 ska busstrafiken Smartkoll fungera i Västerås. Men det återstår mycket arbete innan dess. Totalt investerar Västerås stad 25 miljoner kronor.

– Det är en stor satsning som är en del i att uppfylla vårt mål att utsläppen av växthusgaser ska minska, säger direktör Hans Näslund vid tekniska nämndens stab.

2020 ska utsläppen vara 60 procent mindre jämfört med 1990 i Västerås.

Det första som görs är att befintliga busshållplatser byggs om och det anläggs även en del nya.

– Vi lägger kantsten vid 35 hållplatser för att marken ska vara i nivå med bussen när den stannar. Det underlättar för rullstolsburna och andra som har svårt att gå att kunna åka buss, säger arbetsledare Jakop Wedegård vid företaget NCC, som anlitas av Västerås stad.

Ytterligare ett 40-tal hållplatser ska handikappanpassas framöver. Sedan tidigare har företaget Clear channel ansvaret för underhåll av busskurer och har rätt att sälja reklamplats på dessa.

– Vi har nyligen skrivit ett avtal med Clear channel, som även framöver sköter underhållet och säljer reklamplats. Företaget bygger 168 nya busskurer till ett värde av drygt 20 miljoner kronor utan kostnad för oss, säger Hans Näslund.

Framöver ska även vägar byggas om och kopplas samman för de nya bussturerna ska fungera. Även trafiksignalsystemet ska uppgraderas med mer känsliga sensorer i gatan som känner av när det kommer en buss och snabbare slår om till grönt ljus.

Bussturerna

Landstinget är numera regional kollektivtrafikmyndighet och ansvarar för driften av busstrafiken i hela länet.

Men Västerås stad betalar kostnaden för busslinjerna i Västerås tätort och ytterområden. Landstinget arbetar med att rekrytera ett 60-tal nya busschaufförer till den nya busstrafiken.

Det ska även köpas in 25 nya biogasbussar. Tio behövs för den nya busstrafiken och resten för att ersätta gamla bussar.

Mer läsning

Annons