Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nystart för myndighetshus

På torsdagen invigdes Sveriges 94:e Servicekontor som tar hand om kunder till Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Lokalerna finns i Försäkringskassans ombyggda lokaler på Stora Gatan i Västerås.

Annons

Här får kunderna hjälp av en servicehandläggare direkt vid dörren eller visar vidare till någon av myndigheterna. Det är samma handläggare oavsett ärende. Det kan gälla allmän vägledning och råd i olika frågor, hjälp med blanketter eller ansökningar. Flytta utomlands, starta företag, bostadsbidrag, gifta sig eller få barn? Då är det till Servicekontoret man vänder sig. Här fattas dock inte några beslut, det ligger kvar hos respektive myndighet. Sju av tio kunder får hjälp direkt vid dörren och behöver inte ta någon kölapp. Hanläggarna hjälper kunder som har fler frågor eller som inte vet vilken myndighet som hanterar frågan.

Syftet är att ge bättre service och förenkla kontakten med myndigheterna.

- Det sparar tid för alla, säger Anders Ågren från Skatteverket.

Sommaren 2011 ska alla 124 Servicekontor i Sverige ha öppnat.

I Västmanland finns Servicekontor i Sala, Fagersta, Köping och Västerås.

Mer läsning

Annons