Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oklart om dödsolyckan

Vid lördagens dödsolycka på E 18 har en bil helt eller delvis kört igenom vajerräcket. Räcket är till just för att hindra krockar med mötande trafik. – Det kommer att utredas, säger Claes Tingvall, Trafikverket.

Annons

Volvon som kom körande i riktning mot Västerås ska först ha krockat med en bil i samma färdriktning. Sedan ska Volvon ha krockat med en bil i mötande körfält och till slut ha hamnat i diket vid det ursprungliga körfältet.

Polisen håller på att utreda olyckan. Att en bil kör igenom vajerräcket händer inte ofta.

– Det är väldigt ovanligt. Jag pratade med trafikenheten och se sa att de aldrig hade sett något liknande, säger Johanna von Wowern, pressekreterare hos polisen.

Även Trafikverket kommer att utreda olyckan, vilket myndigheten gör vid alla dödsolyckor. Claes Tingvall, trafiksäkerhetsexpert på Trafikverket, säger att det förekommer några få gånger per år att bilar lyckas ta sig över vajerräcket på en väg. Det kan vara bilar i hög fart, tunga fordon, eller bilar som voltar över räcket.

Claes Tingvall vill understryka att olyckan inte är färdigutredd och att han därför bara kan ha teorier om hur det gått till. Att Volvon till sist hamnat i diket vid sin ursprungliga fil kan tyda på att bilen inte helt körde över på det mötande körfältet utan bara tryckt in vajerräcket en bit och då krockat med den mötande bilen.

– Det är flexibla räcken. De ska ge med sig så att säga, säger han.

Att bilen helt ska ha passerat räcket två gånger är inte omöjligt. Det ska då ha krävt en väldigt hög fart.

– Men då måste den ha ändrat riktning två gånger. Det är ytterst ovanligt, säger Claes Tingvall.

Syftet med vajerräcken är just att förhindra krockar med mötande trafik. En studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, 2009 visade att räckena minskat antalet dödsolyckor med minst 76 procent på de vägsträckor där de införts.

– Som trafiksäkerhetsåtgärd är det otroligt effektivt, säger Claes Tingvall.

Mer läsning

Annons