Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olika lärare sätter olika betyg på elever

Mattelärarna på Carlforsska gymnasiet kanske ställer för höga krav på sina elever, medan lärarna i engelska kanske är för snälla.

Annons

Så skulle man kunna tolka resultaten av de kontroll-rättningar som Skolinspektionen låtit göra av nationella prov från 2009. Det visade sig att om en annan lärare än elevens egen rättade provet blev elevens betyg ofta ett annat, oftast ett lägre betyg.

Prov i engelska och matematik från Carlforsska gymnasiet kontrollrättades på Skolinspektionens uppdrag av andra lärare. Undersökningen visar inte vilken lärare som rättade ”rättast”, bara att de två lärarnas bedömning skilde sig åt.

I delprovet writing i engelska A, var det 15 elever som kunnat få högre betyg om inte deras egen lärare gjort rättningen. Men nästan dubbelt så många elever, 28 stycken, hade å andra sidan fått nöja sig med ett lägre betyg.

Sammanlagt var det alltså 43 elever som skulle fått andra betyg på provet i engelska om en annan lärare rättat dem. Det är mer än hälften av eleverna. Totalt var det 71 elever som fick ”rätt”, det vill säga samma, betyg av båda lärararna.

Men mattelärarna var mer ense om elevernas prestationer på proven. Totalt kontrollrättades 134 prov och endast 28 elever bedömdes på olika sätt. Fem elever skulle ha fått lägre betyg och hela 23 elever skulle ha fått högre på provet i matematik A.

De nationella proven ska vara vägledande för elevernas betyg och det handlar bland annat om elevernas rättsäkerhet, konstaterar Yvonne Toth, rektor på Carlforsska.

– Men en lärare ska väga in även vad man i övrigt vet om eleverna.

Finns det något sätt att göra skillnaderna i bedömningen mindre?

– Redan i dag brukar andra lärare göra en medbedömning i vissa fall. Och det ska vi fortsätta med eller kanske göra ännu mer. Ett annat sätt är förstås att lärarna inte rättar sina egna elevers prov, säger hon.

Så här gick undersökningen till

Skolinspektionen lät 211 erfarna lärare med ämnesbehörighet rätta nationella prov som elever gjort under 2009.

Proven avidentifierades och de 211 lärarna kände inte till de ordinarie lärarnas betygsättning.

Totalt var det 29 000 prov från 633 skolor i hela landet som rättades en extra gång.

I Carlforsskas fall extra­rättades nationella prov

i engelska A och matematik A, som är obligatoriska

i samtliga program.

Källa: Skolinspektionen

Mer läsning

Annons