Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pank efter tillbudet – bankdosan kommer med post

Patrick Cevey är pank efter skeppsbrottet. Hans bankdosa är på väg med posten till svenska ambassaden i Kuala Lumpur i Malaysia. Det är okänt när den kommer fram.

Annons

Patrick har pengar på sitt Swedbankkonto, men hans bankdosa gick förlorad när båten sjönk. Därför kan han inte komma åt pengarna för att betala sina räkningar.

Hemma i Sverige hopar sig nu räkningarna på hög.

Redan den 6 januari började han försöka ringa till Swedbank i Sverige.

– Och det gjorde jag till den 11 januari, utan framgång. De kopplade mig hit och dit. Ibland lade de på luren, berättar han.

Men till slut fick han kontakt med Swedbanks kontor på Skiljebo, där han är kund.

Eva Andersson, chef på Skiljebokontoret, svarade.

Till VLT säger hon att hon inte kan tala om detta enskilda fall.

– Nej, det har jag ingen möjlighet att göra på grund av banksekretessen. Jag kan bara tala om de allmänna reglerna, som säger att man måste komma personligen till banken för att hämta dosan. Det är alltid ett problem när man är utomlands.

Vad beror det på?

– Man måste garantera att det är rätt person. Vi är mycket restriktiva när vi inte kan se kunden på plats. Men det handlar om kundkännedom. Om man känner igen rösten och om de kan svara på specifika kontrollfrågor, då kan man i undantagsfall skicka dosan till en ambassad med posten.

Patrick Cevey berättar att han har fått en bekräftelse på att en dosa har skickats, men inte i ett expressbrev, utan med vanlig post.

– Och sedan måste postgången ha sin gång. Vi kan inte annat än beklaga, säger Eva Andersson.

Mer läsning

Annons