Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pensionär anmäler resebolag – hade bokat femstjärnigt men fick fyrstjärnigt hotell

En pensionär i Västerås har anmält resebolaget TUI till Allmänna reklamationsnämnden då han menar att hotellstandarden inte motsvarade hans bokning.

Annons

Pensionären och hans hustru var gick in på Ticket i Västerås och bokade en resa med TUI till Teneriffa. Mannen skriver i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) att de var tydliga vid biljettköpet med att de ville bo på ett femstjärnigt hotell eftersom de "ville ha något speciellt i samband med mannens födelsedag".

Men när han de kom fram blev de lämnade vid ett fyrstjärnigt hotell -tvärs över gatan från ett femstjärnigt hotell.

Läs även: Kommunen får bakläxa i assistansärende – domstol kräver ny utredning

När de klagade hos researrangören TUI fick de veta att resebolaget har ett eget klassificeringssystem med antal T istället för stjärnor och att det fyrstjärniga hotellet, Enligt TUI, motsvarade fem T. Även det femstjärniga hotellet tvärs över gatan klassades med fem T enligt resebolaget.

Läs även: Västeråsare vann mot bilfirma – som måste ta bort lego från ventilationen

Mannen, som betalade 28 650 kronor för två veckors resa med halvpension för sig och frun, har nu anmält TUI till Arn och yrkar på att få 8 000 kronor i ersättning. Summan motsvarar, enligt mannen, mellanskillnaden om de istället hade valt att boka ett fyrstjärnigt hotell.

Mer läsning

Annons