Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen satsar för att bromsa mc-döden

Motorcyklister lever farligt i april. Antalet svårt skadade och döda skjuter i höjden den här månaden. Därför satsar polisen på extra fartkontroller nästa vecka.

Annons
Magnus Larsson körde lite för fort i en kurva med skymd sikt och krockade med en bil. Han klarade sig med ett brutet ben men för många andra motorcyklister slutar det mindre lyckligt. April är den månad då flest singelolyckor inträffar.

När vårsolen tittar fram kommer också motorcyklarna fram. Förare som är lite ringrostiga efter vintern ger sig ut på vägarna och deras favoritrutter är ofta smala och slingriga vägar. Där lurar en av farorna.

Statistik från de senaste fem åren visar att singelolyckor med motorcykel är vanligare i april än under resten av året. Orsak: höga hastigheter i kombination med löst grus.

– Gruset som ligger kvar efter halkbekämpningen på mindre vägar gör att det är lätt att tappa fästet, speciellt i kurvor. Mc-förare är ju oerhört sårbara så när de kör omkull kan det få allvarliga konsekvenser, säger Elisabeth Westman, projektledare för NTF Västmanland.

Jörgen Bergfasth, chef för trafikpolisen i Västmanland, säger:

– I många fall har förarna en övertro på sin körförmåga och glömmer att hålla hastigheten. Ju högre hastighet ju mindre marginaler och ju större krockvåld.

Polisen, Trafikverket och NTF med flera genomför därför en trafiksäkerhetsvecka, med fokus på hastigheten, i hela landet nästa vecka.

– I Västmanland kommer polisen att finnas på olycksdrabbade vägar utanför tätorter och med hastighetsgränser från 70 till 120, säger Jörgen Bergfasth.

Just hastigheten var delvis orsaken till mc-olyckan som Magnus Larsson råkade ut för.

– Jag åkte på en liten landsväg strax utanför Västerås och höll väl runt 70. I en kurva med dålig sikt krockade jag med en bil. Jag bröt benet och fördes till lasarettet med ambulans. Det tog ett halvår innan jag var bra igen, berättar han.

– Det var första året jag hade en tung mc. Jag var ung och orutinerad och tänkte inte på att man måste ta det lugnare när det är dålig sikt.

Olyckan avskräckte honom inte utan han kör fortfarande motorcykel.

– Jag lärde mig något viktigt och nu tar jag det betydligt mer försiktigt.

Sonja Winnergren äger en mc-affär, fast hon inte har kört själv tidigare. Men nu räknar hon dagarna tills hon får köra upp för mc-kort.

– Jag känner mig inte ett dugg orolig för att börja köra, utan vet vad jag har att göra med när jag sätter mig på två hjul. Jag har gått riskkurser där farorna i trafiken tas upp. Det är numera ett krav för att få köra upp, säger hon.

Vad är viktigt att tänka på för en mc-förare?

– Se till att hojen är i ordning för säsongen och dra inte bara ut direkt.

– Kör inte för fort och tänk ett steg före hela tiden, till exempel att bilisten därframme kan tro att du är en mopedist och köra ut framför dig. Halvljus och reflexväst är bra för att synas bättre.

– Men tro inte att du är säker för det så att du invaggar dig i falsk trygghet.

Klokare. ”Jag lärde mig något viktigt av olyckan och nu är jag försiktigare”, säger Magnus Larsson.
Inte orolig. Sonja Winnergren ska snart köra upp för mc-kort och har gått kurser om riskerna.

Mer läsning

Annons