Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Proaros sämst i klassen

Nästan varannan som har kommunal hemtjänst tycker att de får hjälp av för många olika personer. Men i stället för att satsa på kontinuitet har Proaros ersatt fast anställda med timvikarier.

Annons

Äldrenämndens mål är glasklart: högst 25 procent av brukarna ska uppleva att de får hjälp av för många. Bara fyra utförare i Västerås klarar att leva upp till det och i särklass sämst är Proaros, där 46 procent av brukarna anser att de fått hjälp av för många.

– Vi får ta ett samtal med Proaros. Det här ser vi ju allvarligt på, det är en fråga om trygghet för de äldre, säger äldrenämndens ordförande, Carin Lidman (S).

Mellan augusti 2010 och augusti 2011 gjorde sig Proaros av med 122 fasta tjänster. Under samma period tillkom 142 timanställningar. Men Proaros vice ordförande, Tomas Östling (S), förnekar att man satsat på att öka andelen vikarier.

– Det finns ingen sådan medveten policy, säger han.

Proaros delårsrapport från augusti 2011 säger dock något annat:

”Verksamheten har fortsatta behov av att göra ekonomiska besparingar och har som syns valt att dra ner på tillsvidareanställd personal och öka timanställda”.

Metoden kallas ”bemanningsoptimering” och den har använts inom stora delar av organisationen.

Ni gick till val på färre deltider och tryggare anställningsformer. Varför gör ni tvärtom?

– Vi håller på att jobba med det, men vi har tagit över en organisation från den tidigare borgerliga majoriteten, säger Tomas Östling.

Kan du lova att andelen fast anställda har ökat i augusti 2012?

– Hel klart. Det sätter jag mitt politiska huvud på.

Mer läsning

Annons