Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protester mot oljuden

Det bullrar från tåg och lastbilar i Dingtuna. Invånare har protesterat i många år.

Annons
Mitt i oljudet. Dingtunaborna Lasse Wahlberg, Monika Söder, Daniel Åström och Anna Eneroth har alla problem med buller från tåg och lastbilar, eftersom deras bostäder ligger nära tåg och räls. Persontågen, som det i bakgrunden, är inte värst. Godstågen skramlar mycket högre.Foto: Kenneth Hudd

När VLT kommer till Dingtuna dundrar ett godståg just förbi på rälsen utanför.

– Hör du? Så här har vi det hela tiden. Ständigt buller. Myndigheterna måste göra något, säger Monika Söder, en av många Dingtunabor som nu har tröttnat på oljudet.

Och en ny bullerundersökning visar att de har rätt. Bullret från vägen kan komma upp i 84 decibel, men när godståg skramlar förbi kan mätningsnålen nå upp till 90 decibel, vilket motsvarar ljudet från en gräsklippare på nära håll.

Dingtuna är en växande ort med goda kommunikationer. I grannskapet finns expanderande företag. Nya villor byggs för familjer som vill flytta ut på landet. Det är lummigt grönt och egentligen en perfekt ort för både äldre och barnfamiljer – om det inte vore för skrammel och sus från räls och väg.

– Vi vill inte framstå som gnälliga och uppskattar tåg och vägar, men ljudproblemen bara ökar med åren. Det har blivit mer tung lastbilstrafik från Ica, till exempel. Vi har numer femglasfönster i sovrummet, men det räcker inte, berättar Lasse Wahlberg, som också bor i Dingtuna.

Han har dessutom något mer allvarligt att berätta om sin egen hörsel.

– Jag har fått tinnitus.

Hur många andra Dingtunabor som har hörselskador är svårt att säga, men minst en annan person som VLT har talat med har också tinnitus.

Biltrafiken hörs tydligt ¿i trädgården där VLT gör intervjun, men lastbilstransporterna är värre. Tågtrafiken är ännu mer tydlig. Den vanliga persontrafiken är inte största problemet.

– Nej, godstågen är värst. De skramlar och kör alla tider på dygnet. Det är hemskt när långa godståg far förbi klockan 5 på morgonen, säger Dingtunabon Daniel Åström.

På villorna nära tågrälsen är de inglasade uteplatserna många, och få är ute i sina trädgårdar. Flera boende har också fått extra ljudisolering i fönstren i sina sovrum, men alla är inte nöjda med resultatet.

Dingtunaborna i husen närmast spåret, som VLT intervjuade, känner sig bortglömda av både Trafikverket och Västerås stad.

– Nu bygger de ett nytt ¿villaområde, men där har de tydligen tänkt på problemen och satt in åtgärder. Det är bra, men vi i de äldre villorna väntar fortfarande, säger Lasse Wahlberg.

Utredningsfirman ÅF-infrastructure AB har utrett en tre meter hög bullerskyddsskärm vid vägen och en två meter hög skärm vid spåren. En skärm vid spåren bedöms bli för dyr medan en skärm vid vägen ”är samhällsekonomiskt lönsam”.

Den kostar 11,7 miljoner att bygga. Pengar som Trafikverket inte har nu.

– Jag kan inte svara på när skärmen byggs. Dingtuna är prioriterat men det finns behov också på andra håll, och behoven överstiger våra tillgängliga medel, säger Jan Skoog på Trafikverkets bullersektion.

Handlar det om ett år eller tio år?

– Ja, det dröjer i alla fall inte tio år.

Mer läsning

Annons