Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Racing stängde av E18

Här gör streetracing-förarna verklighet av sitt hot – och stänger av E18 nattetid för att tävla.
   Trots att kommunen gått med på att försöka hitta ett lagligt alternativ.
   – Helt oacceptabelt, säger Kommunalråd Elisabeth Unell (M).

Annons
Streetracing-förarna kapade E18 och tävlade under lördagsnatten. Foto: YOUTUBE

Filmerna från det olagliga racet är från lördagnatten den 8 maj. Bilderna visar hur förarna gör totalstopp i båda körfilerna på motorvägen – och tävlar i hög hastighet körandes i bredd.

Efter VLT:s artikel den 30 april i år valde kommunen att starta en dialog med streetracing-förarna, efter påstötningar från arrangörerna. Kanske kan man hitta ett lagligt alternativ till de nattliga vansinnesfärderna.

Mötet ska hållas den 24 maj. Berörda arrangörer för de olagliga racen är inbjudna tillsammans med bland annat tekniska nämnden, polis och kommunalråd Elisabeth Unell (M), som säger sig vara positiv.

– Vi ska samla oss och se vad vi kan göra. Vi vet inte riktigt vad de har för tankar och kommer att lyssna. Vi vill hitta en lösning.

Även Jörgen Bergfast, chef för trafikpolisen, ser mötet som ett steg i rätt riktning.

– Det är bra ur alla aspekter. Vi vill hitta en vägsträcka de kan uppehålla sig på, en sträcka som är trafiksäker.

På lördagsnatten hölls dock ett race som var allt annat än lagligt eller trafiksäkert. Tävlandet hamnade på E18.

– Det var inte tänkt så från början. Vi skulle köra på Stenby som vi brukar. Men vi hann knappt börja så kom polisen. Sedan försvann de inte, då valde vi att åka till Hälla, säger en av huvudarrangörerna.

Väl framme på Hälla valde förarna att avsluta racet: på motorvägen.

– Vi samlades och alla var överrens om att vi skulle slutföra.

Hur går ni till väga när ni blockerar en hel motorväg?

– Vi åker i kolonn i den ordning vi ska starta. Sedan stannar alla och sätter på varningsblinkers. Det finns inte en chans att någon kan ta sig fram. Sedan är start och mål utmärkt med linjer och marschaller.

Men om en långtradare kommer dundrande finns det ju risk för att något händer?– Vi försöker välja en plats där vi syns på långt håll. Personligen tycker jag inte om att köra race på E18, jag tycker det är läskigt. Men någonstans måste vi köra.

Är det inte oansvarigt att kapa motorvägen när kommunen är villig att försöka få fram ett lagligt alternativ?– Det har varit möten förut. Det här var ett verktyg inför framtiden. Jag vet inte vad vi ska göra längre, ingen tar oss seriöst.

Elisabeth Unell säger att lördagens race inte påverkar förutsättningarna för mötet, eftersom man inte vet vilka personer som varit med och kört.

– Men att spärra av motorvägen är helt oacceptabelt.

Jörgen Bergfast är främmande för incidenten.

– Jag känner inte till att de har kört där, säger han.

Är det inte lite anmärkningsvärt att chefen för trafikpolisen inte är medveten om att någon spärrat av en Europaväg under helgen?– Nu händer det ju mycket och jag kan inte hålla koll på allt, jag har ju annat att göra också. Jag har till och med haft semester. Men nu har det hänt.

Så går racen till

Förarna samlas på en förutbestämd plats där

de lämnar namn och nummer för att anmäla sig. Anmälningar tas normalt in i omkring 30

minuter.

När anmälningslistan är klar gör arrangörerna upp startordningen och ordnar med avspärrningsband och startlinjer.

Det finns tre klasser i racen: framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och

fyrhjulsdrivet.

Senare på kvällen får de anmälda förarna ett sms med information om plats och tidpunkt för tävlingen. Vid målgången står någon med film-

kamera och tar målfoto.

Huvudarrangörerna bakom racen är fyra stycken, totalt är ett tiotal personer inblandade. Ungefär 30 förare var med och tävlade under lördagens race. Oftast är det uppåt 50 anmälda.

Mer läsning

Annons