Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regionen vill bli delägare i bolag med satsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo

Under regionfullmäktige tog politikerna beslut om att säga ja till att bli delägare i bolaget Oslo–Stockholm 2.55 där målet är en snabb tågförbindelse mellan de båda städerna. En satsning som kostar Region Västmanland en miljon kronor om året.

Annons

Bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB, där Region Västmanland har erbjudits att gå in som delägare, ska jobba för snabbtåg mellan de båda städerna.

Region Västmanland och Västerås stad har fått en förfrågan att bli delägare i bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB som ska jobba för en snabb tågförbindelse mellan de båda städerna. Målet är att resan ska ta högt tre timmar.

När politikerna i regionfullmäktige under onsdagen, den 25 oktober, hade frågan om att bli delägare uppe för beslut blev det ett positivt besked. Bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB ägs i dag av Region Värmland, Region Örebro och Karlstad och Örebro kommuner. Region Västmanland går in som delägare på samma villkor som de andra, under förutsättning att även Västerås stad tar samma beslut. Delägarbeslutet betyder också att Region Västmanland går in med en miljon kronor om året.

Samtliga partier var med på beslutet att bli delägare, både för att kunna påverka vad som händer men också för den möjlighet det innebär att få en förbättrad tågförbindelse i länet.

Allianspartierna hade dock några reservationer.

– Allianspartierna är med på att vi går in som delägare. De uppgifter som det här bolaget kommer att ha är att lobba för en bandragning mellan Oslo och Stockholm, och den sträckningen går i högsta grad genom vår region. Kan vi dra nytt av det ska vi vara med. Men det finns en stor brist i det här, Norge är inte med. Norskt deltagande är en förutsättning för att det här ska lyckas, sade Thomas Högström, (M).

Allianspartierna ansåg också att avgiften på en miljon kronor om året ska reduceras om fler delägare går in. Dessutom anser de att projektet ska utvärderas efter ett antal år. Om Norge inte är med då ska Region Västmanland gå ur.

Denise Norström, (S), var också positiv till att regionen skulle gå in som delägare, hon sade också att hon skulle följa bolaget ekonomi noga.

Även Andreas Porswald, (MP), tyckte att Regionen Västmanland skulle bli delägare. Bland annat för att man då har en större chans att påverka framtiden.

– Vi som äger det här bolaget kan uppvakta våra egna politiker som också kan lyfta frågan till de norska politikerna, sade Andreas Porswald, (MP), bland annat.

Beslutet blev att gå in som delägare, under förutsättning att även Västerås stad fattar samma beslut.

Mer läsning

Annons