Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklamfilm ska se amatörgjord ut

En man hoppar bungyjump ner i en brunn utanför Stadshuset. Reklamen för företaget Sophos, ett av världens största på internetsäkerhet, filmas av proffs. Men det ska se ut som en amatörgjord snutt som ska locka tittare på Youtube.

Annons
Här hoppar stuntmannen utanför Stadshuset. Foto: Erik Högström

- Vi har redan innan planerat för hur vi ska få det att se ut som om det är filmat med sämre utrustning, säger Andreas Östman, kreativt ansvarig på reklambyrån Care of haus som gör filmen.

Det kallas för ”viral” marknadsföring. Företaget hoppas att filmen ska spridas genom sociala medier av vanligt folk. Framgången mäts i antalet ”views” på sidor som Youtube.

- Det finns alltid en osäkerhet om det blir lyckat. Det kan bli väldigt kostnadseffektivt om det funkar, säger Andreas Östman.

Det är runt 20 personer som arbetar med produktionen. Stuntmän, filmare och vakter.

Hur tydligt det ska vara med vem det är som står bakom filmen, alltså företaget Sophos, är inte klart.

- Vi tycker inte att det är ett etiskt dilemma, säger hon om att göra reklam utan avsändare.

- Reklamen vänder sig andra företag. Man får värdera varje gång och vi skulle inte göra något som vi tror kan skada någon. Och jag tror att avsändaren blir tydlig i det här fallet.

Att företag utnyttjar sociala medier, för att få kunder att själva sprida budskapet, blir allt vanligare. Andreas Östman gillar vad snabbmatskedjan Burger King har gjort.

- De gjorde bland annat en kampanj där man fick en hamburgare om man gjorde sig av med tio Facebookvänner. Det tycker jag var roligt.

Västeråsföretaget Care of haus ska spela in en till film åt Sophos i Göteborg i veckan. Även den ska visa något våghalsigt stunt. Reklamen är inte tänkt satt visas på TV, utan enbart på internet.

Mer läsning

Annons