Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så rött är "Röda torget"

I årtionden har Västerås bilister fruktat Röda torget. Trots ny teknik sprider stans största rödljusfälla fortfarande skräck.

Annons

Klagomål över trafikljusen är inget nytt.

1970 konstaterade busschaufförerna att det tog 27 minuter för busslinje 16 att passera Västerås. Samma sträcka utan trafikljus tog bara 8 minuter.

En av de mest utskällda platserna har alltid varit den jättelika fyrvägskorsningen vid dagens Coop Extra, kallad Röda torget.

Tekniker Roger Gustafsson vid Västerås stad erkänner att platsen gör skäl för öknamnet än i dag.

-Det är så många körfält som möts att det inte går att undvika att många bilister får stanna. Det har funnits tankar om att bygga om Röda torget till rondell men planerna har alltid stupat på att det är så många cyklister och gångtrafikanter att ta hänsyn till, säger han.

För två år sedan byttes den gamla styranordningen till trafikljusen i korsningen ut till en ny. Roger Gustafsson beskriver skillnaden som den mellan den första ABC-datorn och en modern PC.

-Det har blivit märkbart bättre. Busschaufförer och privatbilister har hört av sig och sagt att det är stor skillnad. Framför allt slår det om snabbare från rött till grönt nuförtiden, säger han.

Taxichauffören Maj Davies håller med.

-Får man grönt på Cityringen vid Bombardier när man svänger upp mot Röda torget är det nästan alltid grönt om man ska rakt fram i korsningen, säger hon

När VLT i vetenskapligt syfte korsade Röda torget tio gånger på raken vid lunchtid visade det sig att skräckkorsningen är "still going strong".

Vid samtliga tillfällen fick reportern stanna för rött.

Gösta Westling

Mer läsning