Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så tyckte västeråsarnaom bussförslaget

Förslaget på hur bussarna skulle gå i framtiden väckte en folkstorm. Hundratals åsikter kom in till kommunen. Här är några:

Annons

Studerande i Kärsta/Orresta: Jag tycker att denna miss är otroligt tråkigt och tyvärr rent ut sagt dålig av er. Jag trivs med att kunna gå på stan ibland, med att kunna gå ut och roa mig på helgerna och med att kunna ta mig till skolan på vardagarna. Finns det ingen buss som går ut till Kärsta/Orresta längre finns det heller ingen som helst möjlighet för mig att ta mig in till stan och det innebär därmed att jag blir tvingad att flytta - för skola om inte annat är ju något man måste gå till.

Jag tror att jag knappast är ensam om att känna så här kring det här nya förslaget. Jag vet att många är i samma sits som jag: inte råd med egen bil, inte råd att flytta hemifrån och inte föräldrar som har råd och tid att skjutsa in mig till stan varje dag. Detta innebär i princip (om man drar det långt) att jag och de likasinnade behöver börja leva på socialbidrag/bostadsbidrag för att vi måste flytta till stan för att kunna utbilda oss och för att, om vi inte har skola, kunna ta oss till eventuellt jobb. Alltså kommer detta att kosta samhället mer än vad det ger.

Bor på Skallberget: Locka över bilresenärer på bekostnad av oss som är beroende av bussen för att ta oss till bl. a läkare och sjukgymnastik. Raka linjer ger bra motion, men om det är för långt att gå, kan man inte åka buss alls. Vi är många som måste ha hjälpmedel för att kunna ta oss fram. Kom inte med de vanliga argumenten att Aroslinjen (bara vissa tider) och Flexlinjen (skall beställas) finns. Det håller inte. Har själv läkare på Gryta, sjukgymnastik på Apalby och bor på Skallberget. Med hjälp av 4:an blir både gång och resvägen kort till Apalby, men hem blir det längre 17 till stan byte till 18 hem längre gångväg. Ofta försvinner 18 i fjärran när jag går av 17. Kan inte springa. Hållplatserna ligger även fel. Går man av på ena sida och skall med buss på andra sidan är det ofta långt att gå. Busshållplatserna borde ligga mitt emot varandra. Vill även ta upp vad jag skrev till BÅ Nilson tidigare, om det är något jippo i stan går inga bussar till City, vi som har svårt att röra oss är utestängda. Så jag hoppas att Ni inte fortsätter i samma anda som innebär att busstrafiken bara är till för friska bilägare som kan välja.

Pensionär på Nordanbygärde: Jag känner mig verkligen besviken inför förslaget på de nya busslinjerna. Jag sålde bilen för att kunna åka buss i stället. I dag åker jag linje 18 och har hållplats Mistelgatan eftersom jag bor på Nordanbygärde. Där är även höghusen vid hållplatsen och alltid många människor som går på och av.

Med det nya förslaget får jag gå över Bergslagsvägen och till Karlfeldtsplatsen eller till Bangatan vid Hästhovsgatan. Det blir mycket långt och besvärligt på vintern. Mitt förslag är att linje 5 svänger in och vänder vid Gideonsberg fågeldammen innan den går till Tunbytorp. Det bor många äldre på Gideonsberg och de kommer inte kunna ta sig till de nya linjerna.

Nu ångrar jag verkligen att jag sålde bilen med den här försämringen.

Boende i Tillberga: Jag anser att det är helt galet att leda bort landsortslinjerna från centrum, där de passerar idag. Oftast är ju syftet med att ta bussen in till stan just det, att komma till stan. Inte att gå från stationen och hela Vasagatan ut. Ett riktigt dåligt förslag som gör att jag och många andra här i Tillberga, där jag bor, inte kommer att åka buss alls.

Lärare på Orrestaskolan: Jag måste verkligen reagera mot den planerade ändringen av nuvarande landsbygdslinje nr 40 - planerad linje nr 26. Enligt det nya förslaget ska bussen köra Tortuna tur och retur, och inte gå över Björksta/Orresta. Detta skulle drabba en många människor och påverka hela bygdens framtid. Möjligheten att med kollektivtrafik kunna ta sig till och från Västerås kan vara avgörande för om man väljer att bosätta sig där eller inte. Det stämmer också mycket illa med Västerås miljöpolicy, då antalet bilar och därav utsläpp ökar. Förskolan och skolan i Orresta drabbas på flera sätt - barnfamiljer drar sig för att flytta ut då kommunikationerna inte finns. Endast personer med bil kan ta anställning, och detsamma gäller vikarier och praktikanter. Gymnasieungdomarna - hur ska de kunna ta sig till skolan i Västerås?

Jag åker dagligen med buss 40 till mitt arbete på Orrestaskolan. Jag ser det som ett utmärkt sätt att transportera sig - miljövänligt och säkert. Är det kollektivtrafikens linjedragning som ska avgöra om jag kan fortsätta min anställning på Orrestaskolan?

Boende på Öster Mälarstrand: Önskar att linje 2 går från Björnövägen via Öster Mälarstrand, vi saknar busslinje, känner oss isolerade. Inte roligt att kvällstid gå från Viksängskyrkan. Det finns inga boende på Björnövägen den sträckan.

Västeråsare: Jag tycker det är bättre med att ha busshållplatser nära mig än att bussresan går snabbare. Om era planer blir av kommer jag få gå ganska långt till en busshållplats om jag ska till ett visst håll och det kommer göra att jag kommer strunta i att ta bussen.

Det som är bra med er ide är att vissa linjer går längre på vissa sträckor och att det ska gå fler bussar. Det dumma är att ni ändrar och tar bort hållplatser, hållplatser som faktiskt används.

Jag tro om ni kan sänka kostnaden för en resa så kommer fler resa. Det blir otroliga summor på kort tid om man reser med buss ofta och det gör att vissa människor till slut inte åker buss för det blir för dyrt för dem.

17-åring: Jag har två klagomål på de nya busslinjerna:

1. Tycker det är synd att ni tar bort hållplatsen Lantvärnsgatan på gamla linje 15. Skulle uppskattas om ni har kvar den hållplatsen!

2. STORT KLAGOMÅL på att ni funderar på att inte låta bussarna från Irsta, Tillberga, Skultuna m.m. åka in till centrum, vilket jag tycker är helt idiotiskt. Detta eftersom jag (och många andra i min ålder, 17 år) ofta åker buss på kvällarna. Vi är flera som åker in till stan tillsammans och sen går till våra respektive bussar, vilket är jätte bra eftersom man då aldrig behöver vara helt ensam på stan. Men med det nya buss systemet betyder nu detta att några av mina kompisar behöver stå ensamma på stationen mitt i natten och jag ensam i stan. Önskar att ni låter alla bussar stanna i stan, eftersom det är en viktig knytpunkt för både ungdomar och vuxna som åker buss.

Boende på Norra Gryta: Om målet är att få fler personer att välja buss istället för bil, så tror jag att detta är fel metod. I vår familj tar våra barn bussen till sin skola Fryx. Med detta förslag kommer fler familjer med skolungdom att skjutsa sina barn/ungdomar till skolan i större utsträckning än förut, då tillgängligheten blir sämre. Vi bor på Norra Gryta, där det enligt förslaget kommer att bli en stor förändring

Boende på Råby: Jag tycker det är perfekt förslag. Jag bor på Råby och kan därmed sitta på samma buss nästan ända fram till min arbetsplats på Signalistgatan på Hässlö. Hoppas förslag går igenom!

Boende på Hagaberg: Jag har läst igenom tjänstemannaförslaget och kan konstatera att förslaget har fokus på att korta restiderna för bussarna och inte resenärens restid. Jag bor på Snytenvägen, Hagaberg och ser att ni har missat i princip hela Hagaberg i er upptagningskarta. Ni har utökat restiden för bussresenärer på Hagaberg med det dubbla. Med restid räknar den faktiska tid det tar för en resenär att ta sig från sitt hem till sin slutdestination.

Vi är många i Hagaberg som åker buss till och från sina arbeten i Västerås och till tåganslutningar vidare till Stockholm.

Nej, tänk om och sätt resenären i första rummet.

Se däremot till att samordna lokaltrafik med tågtrafik och övrig länstrafik vad gäller tidtabeller istället. Här tappar vi resenärer mycket tid.

Sätt resenären i fokus!

Västeråsare: Nya busslinjerna gynnar bara trafiken från ytterområdena in mot centrum. Vi som bor inne i de mindre bostadsområdena har successivt förlorat närheten till våra busshållplatser. Särskilt besvärligt är det för de äldre som saknar bil.

I stället för att prioritera tillgängligheten satsas det på tidsvinst. Den tidsvinsten förloras genom att avståndet till hållplatsen ökar.

Jag kommer även i fortsättningen att prioritera bilen framför bussen.

Boende på Lillåudden: Hur är det tänkt med Lillåudden. Bor många äldre där. Varför ingen busslinje dit? När SJ stängt gångbron 22:30 måste man gå runt via Vasaparken eller Kungsängen. Finns ingen bostadsbebyggelse där. Gör en nattbusslinje via Centralen-Hamngatan- Kungsängsgatan-Björnövägen. Då kanske man vågar gå hem även lite senare och slipper t ex övernatta i Sthlm.

Boende i Skultuna: Jag skriver för att framföra en kraftig protest mot förslaget att bussen från Skultuna inte längre skulle gå in till Västerås Centrum.

För mig personligen innebär förslaget att buss blir en omöjlighet, när det gäller att resa in till Västerås. Jag har svårt att gå och tar mig fram långsamt kortare sträckor med krycka.

Dessutom om man tänker efter är förslaget inte så "Smart".

Ett av huvudsyftena med Smartkoll är att öka bussåkandet och minska bilåkandet. För landsortsbor utan bil kan det dessutom bli mycket besvärande, de utan bil gör rimligen sina storköp i city, tänk många kassar, barnvagn, rullator att gå med till och från Högskolan eller stationen.

De som har bil kommer att välja bilen i ännu högre grad än förut.

Skultuna behöver goda kommunikationer med city för att minska bilåkandet, vilket i praktiken skulle innebära tätare turlista på en buss som faktiskt tar folket in till stadens centrum.

Studerande i Skultuna: Jag studerar inne i Västerås, bor i Skultuna och har inte bil, är därför helt beroende av buss. Att min buss, 46:an, inte skulle gå igenom centrum verkar helt fel. Jag skulle behöva ta en buss tidigare och vänta inne i Västerås en halvtimme på att min skola börjar istället för att komma dit direkt när den börjar. Folk med barnvagn/tunga väskor/något slags handikapp ska väl inte behöva gå ifrån tåg centralen eller högskolan om de skall in till centrum? Det är inte SmartKoll i min mening. Jag ser heller inte hur det skulle få folk med bil att hellre vilja ta bussen, det är smidigt att åka buss direkt in till centrum, istället för bil, och slippa parkeringshus osv. Och om man ska göra storköp så åker de flesta ändå inte in till centrum. Nej, jag hoppas verkligen att jag och andra kommer kunna fortsätta att åka in till Västerås centrum med buss.

Västeråsare: * Smart Koll = Rätt väg!

* Snabba turer, undvik onödiga stopp! Se över, var det blir onödiga stopp och gör något åt dem.

* Vissa får längre till en busshållplats. Javisst, men så måste det bli, för att det ska bli ett effektivt resande. De finns även servicelinjer, som alternativ.

Västeråsare: Jag hade önskat en form av ringlinje som enkelt kan försörja Erikslund-Norrleden-Österleden-Hälla. Som det är nu känns det oftast idiotiskt att åka buss på tvärs i stan eftersom man alltid ska in i centrum när man ska ta sig runt stan. Då tar man helt enkelt bilen istället.

Fortsätt arbetet med att göra linjerna rakare. Lösningarna som hittills gjorts på nuvarande linje 12 i Vallby är perfekt. Så länge bussen kör konstiga omvägar genom gränder och vrår är det ingen som ställer bilen för att ta bussen.

Tack för ett bra arbete.

Boende på Gryta: Ni kan ju inte ta bort Anemonvägen från buss 19! Jag tycker redan att jag måste gå långt för att komma till bussen! Och nu enligt artikeln i VLT så måste jag gå ännu längre!

Studerande jag åker buss nr 40 från Orresta till Västerås varje dag för att komma till och från skolan och räcker de inte att vänta i flera timmar på att antingen komma hem eller att skolan börjar?

ska ni nu ta bort bussen för oss tar ni bort all transport till stan.

vi skulle vilja ha en senare natt buss och att bussen går med mindre mellanrum så vi kommer snabbare hem och slippa antingen vänta jätte länge eller gå tidigare från lektioner och missa viktig skoltid.

Boende i Tillberga: Det är med stigande förvåning man läser slutrapporten. Så mycket floskler och tomma ord så man häpnar. "Kraftigt resandeökning", "Röra oss enkelt mellan stad och landsbygd", "Prioritera buss framför bil", Att fortsätta förbättra tillgängligheten". BlablaBla. Jag som bor i Tillberga finner ju inget som stämmer. Alla vi som byggt villor på Hubbo-Kvistberga är totalförlorare på detta. Flera barnfamiljer som måste ha två bilar istället för att åka buss. Väldigt fin tillgänglighet. I detaljplanen för Hubbo-Kvistberga står, att när området är färdigbyggt bör busshållsplats anläggas i vid korsning Rallarvägen-Kvistbergavägen. Det var många som så det som en stor fördel när man valde att bygga där. Tvärlurade är vi. Dessutom skall ju etapp 2 byggas, ännu mer söderut. Hur skall man lyckas sälja de tomterna med denna urusla kollektivtrafik? Man kanske skall lura dem också genom att inte berätta för dem att det inte blir någon busshållsplats enligt detaljplanen. Skriv inte så mycket trams i en rapport. Den är både patetisk och saknar verklighetsförankring. Den som skrivit detta kan ju knappast vara västeråsare, än mindre satt sig in i hur verkligheten ser ut. Se till att busslinje 25 även servar oss som bor i södra Tillberga, allt annat är en fullständig käftsmäll.

Studerande i Orresta: Jag går på gymnasiet. På vardagarna utnyttjar jag buss 40 till max. Jag undrar hur det ska bli nu om ni ska ta bort bussen helt?

Hade ni tänkt att man skulle gå till Tortuna i snöstorm, regn?! Det är ju ändå över 6km dit!!

Jag har inga föräldrar som kan skjutsa mig på morgonen, dom är redan på jobbet vid den tiden då bussen ska gå!

Från måndag till fredag går det 7 bussar totalt om dagen!!! På lördagarna går det 4 bussar om dagen, och på söndagarna ingen!!!!

Ni kan ju JÄMFÖRA med buss 46 som också ligger på landet, där går det minsann bussar hela tiden!!

Så vi SKA HA bussen kvar, plus att vi vill ha bussar på söndagarna och en senare natt buss på fredagarna och lördagarna!!

Ni skriver i erat "Smartkoll" att ni tycker att vi ska åka skolbussen till Irsta, jag bara undrar hur ni hade tänkt att detta ska gå till?!

På skolbussen till Irsta är det redan proppfullt med människor, sen om man sedan ska trycka in en hel buss med personer till i den skolbussen, det går bara inte!!

Sen har man hört flera gånger att ni vill att man ska åka mer kollektivt men om ni nu ska ta bort bussen så går det ju inte att åka kollektivt. Så ni säger ju liksom emot er själva med detta förslag.

Så nu en gång för alla, vi ska ha kvar buss 40 så som den går nu, fast med fler turer under dagen! Sen skulle jag gärna vilja se er gå dem 6km som de är till Tortuna varje dag i regn och rusk för de är just vad vi kommer att få göra!

Så nu hoppas jag att ni tänker efter en gång för alla innan ni tar bort buss 40 från Orresta, Kärsta!!

”Avhoppande bussresenär”: Jag bor inte inom radien. Hoppades att de s.k. kompletteringslinjerna skulle vara till hjälp - men icke. Tycker inte dom´ gör själ för namnet komplettering! Varför lägger ni ner "gamla" bussgator helt, mitt närliggande exempel är Vallbygatan med alla sina hållplatser - tar till ordet katastrof.

Västeråsare: Som jag har uppfattat det så kommer inte bussarna att gå ända till Eriksborg, utan stanna vid rondellen enligt förslaget med Smartkoll. Tycker inte att detta är särskilt smart eftersom det är många äldre och sjuka som behöver att bussen stannar så nära som möjligt när de ska till och från sin sjukgymnastik och Eriksborgs Ålderdomshem. Tycker att detta är ett dåligt förslag - borde gå att dra linjen in till Eriksborg.

Boende på Norra Haga: Jag bor på Rekylgatan och tycker inte om det nya förslaget. Vi får mycket längre till någon hållplats och på kvällen kommer jag inte att våga åka buss för det är så otäck gångväg hem, oavsett vilken linje jag väljer (4 eller 6).

Boende på Skallberget: När linje 5 passerar skallberget så finns det två relativt täta stopp på skallbergsgatan och vid Dybecksgatan. Sedan finns inget stopp förrän Tunbytorp. Jag anser att hållplatsen vid Dybecksgatan ska flyttas fram till Karlfeldtsplatsen. Förutom det uppenbara att jag får närmare till hållplatsen finns ett antal fördelar för alla inom området:

1, Kollektivtrafiken stannar vid ett litet centrum, med matbutik.

2, Hållplatsen ger en kort sträcka till det servicehus som ligger mittemot Karlfeldtsplatsen och till Skallbergsskolan.

3, Det blir ungefär lika lång gångsträcka åt båda hållen från skallbergsgatan till karlfeldtsplatsen och vidare mot bellmangatan.

Boende på Gryta: Jag har svårt att tro att det skulle bli ett avsevärt ökande av resenärer genom att ändra om alla linjerna i stan. Jag blev väldigt besviken när jag hörde om förslaget om att ta bort linje 17 på Gryta, då jag dagligen använder båda 17 och 19 vid lämning av barn på dagis och sedan hem från jobbet.

Det är många som bor på de delar av Gryta där det blir långt att ta sig till bussen om ni nu tar bort linje 17. Så då får väl de börja åka bil igen!

Visst kan man göra vissa justeringar i linjerna, men ta inte bort en linje helt och hållet! Kan man inte ha mindre tät trafik på de linjer det inte åker lika många på istället?

Västeråsare: Ta inte bort linjen som går Skultunavägen till Hovdestalund. Många västeråsare har sina anhörigas gravplatser där, och det är långt att gå från Norrleden till södra delen av kyrkogården.

Boende på Blåsbo: jag deltog vid infostunden på Viksängsskolan i förra veckan. Mycket intressant föredragning.

I sammanhanget gjorde jag ett inlägg beträffande Blåsboområdet.

Förslaget att bara täcka detta område med en servicelinje är högst otillfredsställande.

Långa avstånd till hållplatsen kommer att bli ett problem för många.

Om jag förstår linjedragningarna rätt ska dessa bussar köra parallellt Vasagatan – Centralen?

Om linjedragningen för 24:an i stället vore sådan att bussen skulle gå som idag förbi Hovdestalund/Karlslund

uppnås följande fördelar för Blåsbområdet med omnejd.

24:an erbjuder arbetsplatslinjer dvs. skulle kunna användas för Blåsbo-innevånarna från 06.00 och Stomlinje efter 20.00

Den tänkta servicelinjen som ska serva Blåsbo börjar ju inte förrän 09.00 och slutar klockan 20.00

Vilken service kommer då att stå till Blåsbos förfogande före och efter sistnämnda tider? Jag kan inte förstå annat än att gångavstånden blir avskräckande för de flesta.

Västeråsare: Tycker det verkar hur bra som helst, det är ett måste med färre och snabbare linjer!

Jag blir så less på att höra de som klagar och bara egoistiskt ser till sin egen situation (närhet till sin egen busshållplats). De som har svårt att gå får väl ta servicelinjerna.

Heja på!

Västeråsare: Detta förslag förutsätter bra skor och ben och som är helt friska då man kommer att behöva gå längre sträckor än nu, med de kassar man varit och handlat. Man lika gärna ta bilen. Tro inte att folk kommer att välja bussen.

Mer läsning

Annons