Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så undviker du fällorna under julrean

Innan julrean drar i gång kan det vara bra att kolla upp vilka regler som gäller. Det går alltid att reklamera en trasig vara – även ett reafynd.

Annons
Öppet köp. Jakob och Albin Lindahl prövar skor på Stadium med sin mamma Linda. ”Jag är inte så känslig för om det är rea eller inte. Det är viktigare att barnen kan vara med och säga själva vad de vill ha,” säger Linda. På Stadium gäller öppet köp i ett helt år oavsett om varorna är köpta till ordinarie pris eller på rea. Så länge man har kvitto och obruten förpackning är det fri ångerrätt.

Skyltarna med texten ”reavaror bytes ej” innebär visserligen att kunden inte har någon ångerrätt. Om det däremot är fel på varan gäller reklamationsrätten som vanligt.

– Det är många som blandar ihop ångerrätten med reklamationsrätten men det är två helt olika juridiska processer, säger Tommy Hultman, konsumentjuridisk rådgivare på Västerås stad.

Ångerrätten däremot, bestämmer butikerna själva över. Kunden kan heller inte kräva att få byta varan mot något annat.

– Många större butikskedjor erbjuder ändå bytesrätt eller öppet köp, men det ska ses mer som en service än någon rättighet.

På H på Vasagatan laddas hyllorna fulla inför julshoppingen.

– Under rean har vi inte öppet köp men man kan i stället få ett tillgodokort som gäller i fem år. Det tycker är generösa regler. Folk har blivit väldigt duktiga på att spara sina kvitton, säger Bo Eriksson, butikschef.

Gonzalo Algarvada Fernández prövar en svart kostym så att den sitter rätt över axlarna.

– När jag handlar på rean är jag försiktig. Jag vill vara hundra procent säker på att jag vill ha det jag köper eftersom man inte kan ändra sig sedan, säger han.

Tänk på det här!

Alla butiker har inte bytesrätt! Fråga om du känner dig osäker.

Fråga vilket datum som du senast måste byta varan.

Spara alltid kvittot. Helst även förpackningen.

Om en vara är felaktig eller trasig kan du alltid reklamera den. I regel har du två månader på dig.

Om ingenting händer efter att du har gjort en reklamation, kan du kontakta den konsumentjuridiska rådgivningen i Västerås.

Källa: Konsumentverket.se

Mer läsning

Annons