Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkrare runt stationen

Stationsområdet i Västerås ska bli en del av innerstaden och kollektivtrafiken bör bli mer synlig. Paulina Eriksson från Trivector Traffic berättade under torsdagen om förslagen som är tänkta att skapa ett attraktivare city.

Annons
Västerås Centralstation. Pauline Eriksson från Trivector Traffic  berättade i går om ett förslag för att skapa ett attraktivare city där stationsområdet blir en del av innerstaden.

 – Vill man att området ska bli en del av staden måste man ge kollektivtrafiken, cyklisterna och de gående högsta prioritet. Kollektivtrafiken måste synas och kännas nära, sa Paulina Eriksson då hon presenterade de olika delarna av parkeringsutredningen som Trivector Traffic genomfört på uppdrag av Västerås stad.

Få hade sökt sig till Stadshuset för möjligheten att ställa frågor och komma med synpunkter på förslagen, men under mötet diskuterades ändå en hel del idéer om hur det kan bli möjligt att minska de barriärer som i dag hindrar gående och cyklister att färdas obehindrat i stationsområdet. Förhoppningen är att nya cykel- och gångvägar ska locka fler att lämna bilen hemma och antalet cykelparkeringar ska ökas med 50 procent.

I en mätning gjord av kommunen används i dag bara 40 procent av de bilparkeringar som finns vid järnvägsstationen. Men man vill absolut inte stänga biltrafiken ute för dem som hellre kör bil utan det ska finnas bra möjligheter till parkering på olika ställen i området.

Även en busslinje som passerar genom området planeras för att ytterligare synliggöra kollektivtrafiken.

Så ser förslagen ut

Stationsområde med innerstadskaraktär. Fler cykelparkeringar. Möjlighet för pendlare att söka parkeringstillstånd och billigare parkeringsavgifter för tågresenärer är en del av förslagen i parkeringsutredningen. Fram till den 21 april finns nu möjlighet att lämna in synpunkter på förslagen till stadsbyggnadskontoret.

Mer läsning

Annons