Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sätt stan på spåret!

I Västerås har spårvagnar tillverkats – men aldrig rullat på stadens gator. Det måste det bli ändring på, anser Folkpartiet i Västerås.

Annons
Så kan det se ut. Spårbunden trafik kan vara melodin för Västerås, tror Bengt-Åke Nilsson.bildmontage: daniel guerra

Bengt-Åke Nilsson, tung folkpartistisk politiker i Västerås och dessutom ordförande i styrelsen för Västmanlands Lokaltrafik, har skrivit en rapport, Smarta trafiklösningar i Västerås, och i den finns både nya och nygamla lösningar på länets transportproblem.

En nygammal idé är att förbättra kollektivtrafiken för västeråsarna med omnejd genom spårvagnar. De spårvagnar som rullade i 1900-talets Sverige fram till högertrafikomläggningen 1967, som innebar dödsstöten för många svenska spårvägsstäder, hade Aseamotorer och många slutmonterades i Västerås.

– Spårvagnarna är på väg tillbaka i flera städer, säger Bengt-Åke Nilsson.

Exempelvis i Stockholm, där det helt enkelt inte finns plats i gatuutrymmet för alla bussar. Museispårvägen Norrmalmstorg–Djurgården förlängs nu till Centralstationen och blir en reguljär SL-linje. Och i Malmö finns det långt gångna planer på återinförande.

Det finns en intresseförening för spårvägstrafik och den föreningen tänker Västerås stad gå med i, framhåller Bengt-Åke Nilsson och ger förslag på spårvägslinjer i och kring Västerås:

– Spårvägen kräver ett stort resandeunderlag för att kunna motiveras. Ett sådant underlag finns på sträckan Västerås Central via Vasagatan mot Önsta Gryta.

Därigenom passeras centrum, högskolan, Arosvallen och Rocklundaområdet – samtliga mål för många resenärer.

– Det finns en stor fördel med spårvagnar – de tar faktiskt mindre plats i gaturummet än bussar, säger Bengt-Åke Nilsson.

– Om Västerås mest cen-trala delar slapp busstrafiken skulle trottoarerna kunna göras ännu bredare – Drottninggatan i Norrköping är ett exempel där endast spårvagnar får samsas med fotgängarna, till stor glädje för cityhandeln.

Det finns ett annat tänkbart projekt, framhåller Bengt-Åke Nilsson.

Malmö funderar över en spårvagnstrafik på befintlig järnväg i en ring runt och under staden när deras Citytunnel står färdig om några år; accelerationssnabba spårvagnar kan med lätthet köras på järnvägsspår om rätt säkerhetsutrustning finns inbyggd.

– Man skulle kunna trafikera sträckan Dingtuna–Tillberga via Centralstationen, säger Bengt-Åke Nilsson.

Det skulle lösa många problem, eftersom tågtrafiken inte mår bra av alltför många stopp för de långväga resenärerna. Spårvägen skulle kunna fylla det stora transportbehov som finns utmed sträckan:

– Där finns ju flera stora arbetsplatser som ABB och Ica, säger Bengt-Åke Nilsson.

Mer läsning

Annons