Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sexor: Skolan har blivit mycket roligare

Indien är bra mycket roligare i digital form. Det tycker i alla fall sjätteklassarna på Hammarbyskolan.

Annons
En dator var. Eddie Johansson, Sean Khan-On och Emma Folkesson i klass 6 på Hammarbyskolan lärde sig mycket om hinduismen med hjälp av sina datorer. FOTO: LINDA LANDQUIST

– Vad heter den heliga floden? Och kommer någon ihåg vad som menas med reinkarnation?

Kajsa Källsen Bernhardsson har just visat ett filmklipp från undervisningsportalen Espresso på smartboarden och vill försäkra sig om att något fastnat.

Det har det, även om några elever hade lite svårt att slita blicken från den egna laptopen och fokusera på storbildsskärmen.

Efter ytterligare en sekvens, där vi får stifta bekantskap med några av hindu-ismens 331 gudar, gör Kajsa en ny avstämning. Eleverna räknar upp Vishnu, Shiva, Rama, Krishna och … Geisha?

–Nej, Geisha har inget med det här att göra. Du tänker nog på elefantguden Ganesha, säger Kajsa.

Datorerna, och framför allt internetuppkopplingen, öppnar möjligheter. Med Google Earth kan eleverna se hur det ser ut i Mumbai och via hemsidor för webbkameror kan de ta del av vad som händer i ett gathörn i New Delhi – just nu.

–Jag tycker att det är mycket roligare nu, svarar Peter Skönqvist på frågan hur undervisningen har förändrats sedan de fick sina datorer för en månad sedan.

Är det inte svårt att lyssna på läraren när det finns så mycket roligare saker att göra på datorn?

– Jo, men man får ju lyssna ändå. Vill man ha en dator måste man sköta det.

Hemma hos Lana Berzandij fanns ingen dator innan Lana fick sin genom skolan.

Hon ser allvarlig ut när hon talar om vikten av att vara försiktig så att den inte går sönder eller försvinner.

Hemma använder hon nästan bara datorn till att göra läxor – än så länge.

–Om några dagar ska jag få en internetuppkoppling, säger hon, inte utan spår av längtan i rösten.

Vid tiosnåret är det dags för matte. Eleverna har fått en uppgift som de ska arbeta med två och två. Kajsa äskar uppmärksamhet:

– Plocka undan Asien. Inga fingrar på tangenterna, alla tittar på mig!

Övningen involverar bråk- och procenträkning och det viktiga är inte att de kommer fram till rätt svar, utan att de redovisar hur de resonerat.

När eleverna är klara ska de ta en bild av sig själva med webbkameran och bifoga den i ett mejl till Kajsa, som sedan redovisar svaren på smartboarden.

Det hela blir inte bara en övning i matematik, utan också i konsten att formulera en tankeprocess och i elementärt datoranvändande.

Någon risk för att undervisningen helt ”wikipedifieras” ser inte Kajsa Källsen Bernhardsson – läromedel har fortfarande en självklar plats i hennes klassrum.

–De är ju anpassade efter elevernas ålder. Om jag bara ber dem googla är ju det mesta de hittar skrivet för vuxna, säger hon.

Andra verktyg. Den nya skolans penna och papper.

Mer läsning

Annons